Witajcie,
Jest to mój pierwszy post na tym forum. Może niektórzy znają mnie z holenderskiego.pl a inni z kilku konkursów, wszystkim którzy mnie znają i nie znają mówię wielkie Cześć!
Przetłumaczyłem i przeredagowałem ciekawy artykuł oraz wdrożyłem go w życie:
wersja angielska.
http://www.aquaticplantenthusiasts.com/ ... psoil.html
Teraz wolne tłumaczenie z pominięciem amerykańskiego "pier...." za przeproszeniem.
Nie znam gościa więc nie wiem czy to co pisze jest prawdą, ale po to otwieram tą dyskusje i postaram się przybliżyć to co napisał:
Facet na innym forum zaczął całą dyskusje na temat robienia podłoży akwarystycznych a raczej substratów podżwirowych, a w poście powyżej umieścił już finalnie co i jak powinno się mieszać.
Ideą tej dyskusji jest by zrobić substrat który zmaksymalizował by i wydłużył żywotność naszych baniaków oraz zmniejszył jak że, nużące codzienne dodawania nawozów.
Głównym zadaniem tego podłoża było by zaprzestanie dozowania nawozów do kolumny wody jak i zminimalizowało destabilizację zbiornika i nagły atak glonów. Chodzi o to by utrzymywać zbiornik w maksymalnie stałych warunkach (ilość nawozów). Żeby nie był pomiędzy głodzeniem roślin a apokaliptycznie wielkimi ilościami nawozów co jest tak ostatnio popularne. Tak by podłoże powodowało bardziej naturalne procesy które zachodzą w naturze takie jak cykl węglowy, cykl żelazowy czy siarkowy.
By zmaksymalizować procesy aktywności tlenowych jak i beztlenowych jak że, potrzebnych w naturalnym środowisku.
O większości materiałach zapewne słyszeliście o niektórych może nie, ale są one ogólnodostępne (niestety w Polsce jeden nie jest, przyp. tłumacza) i tanie (tu też bym polemizował ale zobaczymy jak to wyjdzie w praniu. Dodane przez tłumacza)
Oto lista i jak i proporcje .
1 . Lateryt 10%
2 . Sul -Po -Mag 5% (W Polsce K2SO4·2MgSO4)
3 . Aragonit 5 % (żywy piasek wykorzystywany w morszczakach)
4 . Granulki torfowe 5% (lub po prostu torf granulowany)
5 . Węgiel ogrodniczy 10% (mielony odpada, musi być jednak aktywowany)
6 . Azomite 10 % (nie znalazłem jeszcze odpowiednika w Polsce)
7 . Humus 55% (czyli po polsku czarnoziem- czyli ziemia ogrodowa ale preparowana wg przepisu (
http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... albot.html) znowu angielski) - uwaga na różnego rodzaju ziemie z dodatkami chemii, kompostu. (autor twierdzi że, ziemię torfową można użyć bez zbędnego suszenia i wszystkich podanych wcześniej zabiegów)
Jak widać większość tej mieszanki to ziemia ogrodowa (torfowa) a reszta jest dodatkiem ale sądzę że, dosyć istotnym - wtrącenie tłumacza
Na razie tyle, jak znajdę czas przetłumaczę resztę. (ktoś chce dołączyć do testów ustrojstwa lub choć by pomóc w dyspucie to zapraszam)
HUMUS:
Część z Was będzie znała jak zrobić humus (w polsce raczej nie) dla tych którzy jeszcze nie wiedzą umieszczam link dla przypomnienia (patrz wyżej przy Humus) Facet dalej podaje że, nie trzeba go robić można kupić gotowca i podaje linki.
Kolega niżej dał link do świetnego humusu robionego przez dżydżownice który idealnie będzie się nadawał i nie trzeba go będzie już preparować- przyp. tłumacza
Czym jest Humus (przyp tłumacza):
odnosi się do każdej materii organicznej, która osiągnęła punkt stabilności, gdzie nie możliwe jest rozbicie jej dalej. Jej warunki się nie zmieniają, pozostają przez wiele wieków takie same, jeśli nie tysiące lat. Próchnica znacząco wpływa na strukturę gleby i przyczynia się do wilgoci i zatrzymywania składników odżywczych. - przyp. Tłumacza
Azomite
To magiczny pocisk. Renomowane badania zostały przeprowadzone na tej niesamowitym minerale, w jaki sposób znacznie zwiększa wzrost roślin i krewetek. Zawiera sól lub tlenek prawie każdego elementu. Zapraszamy do zapoznania się w gwarantowanej analizy poniżej. Wiem, o czym myślisz, widzisz jakieś tam metale ciężkie, czyli miedzi i arsenu i zaczynasz się zastanawiać po co mi to w akwarium . Niektóre z elementów bardziej niepokojące, znowu, są wyczerpane (np. uran) lub utlenione (wszystko inne, co wygląda na niepokojące) zostanie zamienione przez mikroorganizmy naszego podłoża w nieszkodliwie związki lub wchłąniete przez rośliny które je potrzebują. Na temat krwetek zostały prowadzone badania które wykazały znaczną poprawę ich wzrostu. (niestety nie znalazłem jeszcze dystrybutora na polskę ani zamiennika a to chyba najważniejsza rzecz tego podłoża)
Węgiel ogrodniczy
To jest kolenym absorbentem naszych nawozów wewnątrz podłoża. Uwalnia pochłonięte w czasie związki oraz w jego mikroporach zasiedla się materia organiczna, ta sama którą czasem czujemy wąchając nasze akwaria, nie jest to zły zapach taki lekko bagienny. Największą zaletą jst jego masywność -porowatość, wpływa ona korzystnie na tworzenie się przestrzeni tlenowych i poprawy krążenia co jest bardzo ważne dla korzeni roślin. Najlepiej jest go układać na warstwę naszego przygotowanego substratu. Jest to też dobry sposób by zwiększyć warstwę rozdzielająca naszego substratu od żwirku lub lavy w celu podziału na część tlenową i beztlenową która jest ważna i jak że niedoceniana i słabo opisana (beztlenowa). Część beztlenowa jest podstawą do powstania cyklu węglowego i cyklu siarkowego który ma również wpływ na cykl żelaza o którym wspominają również Tom Barr i Wetman - sceptyczny akwarysta.
Torf granulowany:
Dodanie go do naszego substratu jest świetnym sposobem aby utworzyć kieszenie kwasowości, które służą jako miejsca wymiany jonów ułatwiających utlenianie/redukcję, poza tym co mikroorganizmy będą robić w naszym substracie. Dodatkowy atut mogą podać posiadacze biotopów czarnych wód, mianowicie dodawanie garbników (czyli tzw. taniny które jest słabo opisana w świecie akwarystycznym a która ma szeroki wpływ na nasze rośliny). Im więcej takich kieszeni torfowych w naszym substracie tym łatwiej pozwoli rozproszyć wszystkie potrzebne składniki na całej jego objętości. Skondensowana tanina nie wpłynie na absorbcję żęlaza wręcz przeciwnie spowoduje że, będzie on bardziej dostępny dla korzeni roślin.
Aragonite & Sul-Po-Mag (czyli K2SO4·2MgSO4 lub może być langbeinit, K2Mg2(SO4)3 oraz żywy piasek z morszczaków)
Można zauważyć że, w tej nowej formule podłoża nie ma chlorku potasu ani dolomitu. Nigdy nie byłem za dodawaniem Chloru do naszych baniaków a dolomit to głownie Magnez. Jeśli wapń jest taki istotny i potrzebny to dlaczego we wcześniejszych wersjach podłoży? DIY nie było go w nim? Czemu zamiat tego nie dodać langbenitu? Słabsza sól, więcej K i ma dodatkowo Mg i S. Zawiera 22% K, 11% S and 22% Mg, a pozostałe 55% to poprostu tlen. Sul-po-mag nie jest dolomityczny ale argonit jest. Dlatego zamieniłem te substancje by uzyskać więcej Ca przy jednoczesnym pozostawieniu pewnego buforu w podłożu dla tego pierwiastka. Od strony chemicznej musi pamiętać by postarać się utrzymywać idealny stosunek Ca do Mg 4:1, gdyż zbyt duża ilość Mg zablokuje przyswajanie Ca i odwrotnie. Jednak dolomitowa substancja jest wymagana w naszym podłożu dlatego też Argonit nada się świetnie. Da on nam więcej Ca i oraz stabilniejsze pH jak i większą ilość Mg niż nasze baniaki zazwyczaj miały. Wapń jest podstawowym budulcem ścian komórkowych, dlatego dodanie go do podłoża przyczyni się znacznie do poprawienia wyglądu roślin. (przy podłożach nie bufurujących brak jest wielu składników odżywczych które mogły by zostać wchłonięte przez korzenie.-przyp tłumacza). Posiadając owe pierwiastki w podłożu spowodujemy lepsze przyswajanie wszystkich innych związków a jednocześnie nie zaburzy to waszego słupa wody poprzez niepotrzebne nadmierne oddawanie ich do toni wodnej oraz pozostawia nam pewien bufor w formie Argonitu który jest uboższy w Mg co jest kluczowe.
Lateryt:
Niestety, nie mam zbyt wiele do powiedzenia na temat laterytu, co jeszcze nie zostało powiedziane. To ogromny, stabilny skład żelaza, najczęściej pochłanianego z mikroelementów. Nie ma wiele do dyskusji na ten temat, ten jeden składnik jest wyjątkiem i proponuję użycie go w znacznie wyższych stężeniach niż zwykle stosowany jest w celu ułatwienia naturalnych cykli Fe i S w przyrodzie oraz jego zdolności katalitycznych we wszystkich żywych systemach, które próbuję odtworzyć, mniej lub bardziej.
Podsumowanie:
Obecny artykuł jest tylko tłumaczeniem z drobnymi wstawkami, nie ponosze odpowiedzialności na powstałe komplikacje w wyniku używania tego podłoża oraz jego testowania. Robicie to na własną odpowiedzialność
Poza tym autor wskazuje zrobienie 2 warstw tego mianowicie 5cm warstwa na dno z tego przepisu i przyłożona 7cm warstwą ,PondCare Aquatic Planting Media - PondCare lecz w Polsce tego nie widziałem więc, 2cm warstwa zeolitu i na to 5cm żwirku lub lavy jak kto woli powinno wystarczyć.
10.11.2013:
Zakupy zrobione, niestety. Skład całkowity przewyższa koszty podłoża typu ADA, więc należy szukać zamienników lub też próbować z innymi składnikami. Jednak potrzebuję zrobić coś bez obsługowego, oprócz podmian, więc musi być "Na wypasie"
U mnie sulpomag i lateryt jest zastąpiony najbardziej znanymi mi odpowiednikami.
Azomite niestety nie udało mi się kupić w stanach więc ściągnałem go z ebaya i przepłaciłem za przesyłkę niestety to jest podstawa tego podłoża i w nim pokładam wszelkie nadzieje lub porażkę.
Będę robił w zbiorniku 120L typowego holendra z 20L tego podłoża z czego 10L to podkład a reszta to lava Fuji sand. Mam zamiar nie nawozić zbiornika niczym oprócz CO2 z butli.
Światło będzie 70W HQI.
Skład ostateczny:
GLINA CERAMICZNA
ZOLUX Calcifix
ZEOLIT
naturalny HUMUS dżdżownic
WĘGIEL AKTYWOWANY (ZIARNOWY)
HUMO-TORF GRANULOWANY
Żywy Piasek Bio-Active Live Aragonite
Azomite
MgSO4
K2SO4
Ale na wierzchu będzie węgiel a to przysypane Fuji sandem i starą amazonią.
Na początek coś prostego, cały przekrój na start.
Potem bardziej wymagające i mało spotykane.
22.11.2013:
Ceny po przeliczeniu na podłoże nie są już tak duże.
Fakt faktem że, musiałem kupić całe opakowania.
Ceny na zbiornik 120L
Humus 7L 28zł
Węgiel 2L 40zł
Argonite 160ml na 120L 2,63zł
Azomite 475 ml na 120L 30zł
1L gliny 10zł
1,2L Zeolitu 10,76
500ml torfu w granulkach 10,66zł
Lava 7L 50zł
Podłoże soil 7L- używane z poprzedniej aranżacji.
Suma 182,05 zł jest to cena sumaryczna razem z przesyłkami za każdy składnik (również z USA)
Można znacznie je obniżyć używając gliny znalezionej, czy też humusu z ogródka, czy też lavy z allegro a nie Fuji Sandu.
Przygotowanie podłoża:
Glina wysuszona i starta na proch :-)
Niestety dalej czekam na Azomite ale jest już gdzieś w Europie.
Jednak nie będę wsypywał wszystkiego w podkolanówki tylko bezpośrednio, z tym że, węgiel zaraz pod podłożem wierzchnim żeby w razie w nic o innym kolorze nie wyłaziło.
Bałem się trochę tych wszystkich składników ale po przeliczeniu na objętość nie jest już tak strasznie. Myślę że, będzie ok.
A jak tam Wasze testy? Ktoś jeszcze kombinuje z różnymi składnikami?
Jakieś efekty?
25.11.2013
Baniak 120L na podłożu DIY wystartował.
Jednak zostało 1,5L do 2 może więc
nazer, jak masz jakieś ciekawe rośliny szczególnie 1 i 2 planu to się wymienimy :]
W sumie poszło jakieś 5L podłoża DIY i 15L starej wysłużonej amazoni wymieszanej z lavą 50/50%.
Mam nagrany filmik ale tylko sypania podłoża bo mi się pamięć skończyła na karcie :] więc nie wiem czy jest sens wrzucać.
Całe podłoże było wymieszane mieszadłem do kleju.
Usypany z starej amazoni i lavy brzeg, by nie było widać przy przednich szybach mixu, a następnie w środek wsypane podłoże, i przykryte węglem ziarnistym aktywowanym.
Węgiel został wcześniej wypłukany 2 razy w gorącej wodzie i 2 razy w zimnej o czym wcześniej wspominałem.
Zbiornik zalany w 40% RO i 60% wodą prosto z kranu.
Parametry po zalaniu jeśli chodzi o twardość to
5KH i 8GH.
Reszta mnie na razie nie interesuje i na razie mierzyć nie będę.
Żadnych biostarterów na razie nie dawałem, filtry są świeże też.
Roślinność:
Ludwigia repens
Blyxa japonica
Bacopa carloliniana
Rotala Macaranda
Ammania Gracilis
Myriophyllum tuberculatum
Cabomba Red
Alternanthera reineckii
Staurogyne sp
Pogostemon helferi
Pogostemon stellata
Eleocharis parvula
Rotala wallichii
Hedyotis salzmannii
Hygrofilia angustifolia
Microsorium widelov
Microsorium trident
Mech China moss
Jeszcze kilka chyba pominąłem ale to wyjdzie w praniu.
Sprzęt wykorzystany w baniaku:
Grzałka 100W
JBL E901 ceramika i gąbki tylko
FZN 1, trochę ceramiki i gąbka
Swiatło:
HQI 70 W 6500K 6 godzin na start aż do 10 max 11.
Nawożenie
Poza CO2 z butli przez narurowy to nic nie planuję, ewentualnie Easy Carbo.
W sumie nie ma jeszcze czego pokazywać bo mglisto po zalaniu i jeszcze kilkunastu roślin nie ma :
Nie będę chyba robił nowego wątku, tylko tu będziecie mogli obserwować wzloty i upadki baniaka.
28.11.2013
Woda wyklarowała się już po 12 godzinach. Zdziwiony byłem bo filtr nie był zaszczepiony, tylko umyty pod bieżącą wodą i pozostawiony suchy na ponad tydzień.
Nic do wody nie wlewałem i nie zamierzam.
Akwarium przeszło już podmianę po 3ech dniach, 60/40 Kran/RO
Obecnie GH 7 KH 5.
Rośliny mają się dobrze, Ludwiga tylko wypuściła korzenie przybyszowe nie pamiętam co to oznaczało nadmiary K czy jego braki?
29.11.2013
Do akwarium dołożyłem kilka roślin:
Cabomba aquatica
Heteranthera zosterifolia
Najas indica
Hygrophila polysperma 'big leaf'
Myriophyllum Verticillatum
Limophilia Selsiflora
Marsilea quadrifolia
Valisneria Americana
Milimeter moss
Hemianthus micranthemoides
Akwarium ma 5 dni, jutro druga podmiana.
Światło jutro zwiększam do 7 godzin.
Zarchiwizowano zdjęcie/a na serwerze forum - zulix