Za zmiany pH odpowiadają również rośliny: ich ilość i tempo wzrostu (np. anubias vs. nadwódka zmienna ). Sprawdzałeś kiedyś jak się zmienia pH w ciągu doby? Możesz mi wierzyć, jazda bez trzymanki
Jeśli chodzi o rosliny to w 10L java moss i bucephalandra, w 18L także java moss, bucephalandra i do tego mini pelia. Ogólnie objętościowo najwięcej java moss w obydwu.
Szczerze? Nigdy bym nie pomyślał, że rośliny mogą robićtakie wachania pH i to w ciągu doby.
Czyli im szybszy wzrost roślin tym większe wachania pH w ciągu doby?
A w dzień go wchłaniają, przerabiając do tlenu w procesie fotosyntezy. Będziesz mógł o tym przeczytać w najbliższym numerze Magazynu Akwarium. Wykresy dobowych i miesięcznych wahań pH też tam będą
Wczoraj wyjąłem 3/4 ilości mchu z akwarium 10L dzisiaj około 5 rano przed zaświeceniem światła sprawdziłem pH i było 6.3, jakieś 30 minut po zaświeceniu światła wciąż było 6.3. Sprawdzę jeszcze jakąś godzinkę przed zgaszeniem światła jakie pH będzie.
Mogę napisać brzydko??? A du**. Benibachi jest podłożem aktywnym i wahania ph powinny byc w granicy 1. 4-5 do 6.5. Rośliny w kostkach z takim podłożem maja nie wiele wspólnego. Ile musiało by byc u mnie Ph jak u mnie krewetki nie mogą chodzić bo brakuje miejsca od mchu i bucek, a przypomne ze moje podłoże ma juz dwa lata w duzym i 8 miesiecy w kostach. Ja bym sie skupił nad podłożem może trafiła ci się partia do kitu lub te plastikowe bajery albo kostki coś zmieniają Ph.
pawprz w 10L są 3 kostki które objętnościowo mają niecałe 30cm3, w 18L jest 2 kostki + drzewko które łącznie niecałe 320cm3 i w tym drugim akwarium ładnie trzyma sie pH więc to na pewno nie jest wina plastiku. Co do podłoża i w jednym i w drugim jest podłoże dosłownie z tego samego opakowania tak samo jak BEE MAX i MIRONECTON POWDER.
Co do pomiarów pH to co mówi Bastet ma sens tylko nie pomyślałbym, że taka ilość mchu potrafi tak zmieniać parametry ale w końcu to 10L gdzie jest netto jakieś 8L, a w takim małym zbiorniku ciężko o stabilne parametry. pawprz Ty też masz podłoże Benibachi?
Tak ja mam w kostach 19l oraz duzym akwarium 112l podłoże benibach. Przyznam się szczerze, że raz zmierzyłem Ph i było 5,9, a potem już nie miałem po co. Fakt zgony czasem mi sie zdarzają, ale to zazwyczaj moja wina jak mi sie Azoo więcej chlapnie czy triple black water. Jedyną rzeczą jaka mierze jest przewodność i czasem zerkam na temperaturę. Nie jestem super hodowca, ale z perspektywy czasu mogę powiedzieć im mniej lejesz pierdołków i babrasz się w kostkach tym lepiej. I tak Bastet ma rację, ale z aktywnym podożem bym sie kłócił.
Pozwolę sobie zacytować producenta: "Unikalne właściwości podłoża jak zapobieganie śmiertelności krewetek znacząco ułatwiają pielęgnację krewetkarium. Black Soil utrzymuje lekko kwaśne warunki wodne (pH 6 +- 0,5) i tworzy idealne warunki do życia". Jest sprawdzone że nawet kranówę jest w stanie zbić do Ph 5,5, ale wtedy żywotność podłoża jest krótsza
pawprz ja w sumie do niedawna nie dawałem nic innego oprócz Aqua Art Shrimp Mineral, potem dodawałem SL-Aqua ale po tym jak doradziliście mi zmianę soli daje Bee Shrimp. Poza tym nie dodaje żadnych ulepszaczy bo więcej mogą namieszać niż zrobić pożytku.
A pytanie odnośnie podłoża mogło się ono jakby "wysycić/zużyć/zapchać"? Kiedyś jak miałem filtry w RO już zapchane miałem przewodność około 30-35uS nie wiedząc o tym jaka jest norma dla wody RO dolewałem taką oczywiście robioną na GH 5 ale przewodność byla ok, akwarium 18L zalewane było wodą już po wymianie filtrów w RO, może to ta woda jakoś odbiła się na tym, że są różne pH?
Podłoże traci właściwości z czasem oraz w zależności od użytej wody. Trzeba by jakiegoś speca typu zulix , oldmike oni by wyjaśnili jakieś jonowymienności w podłożu aktywnym i może wyjaśnili by czemu raz się szybciej wykańcza a innym razem dłużej.
Na twoim miejscu skupił bym się na przewodności oraz obserwacji krewetek. Jak spitalaja same znaczy że jest bardzo źle
Jeszcze mi podpowiedz jaką przewodność najlepiej utrzymać? 250uS będzie ok? I jak najlepiej obniżyć im gdy na chwile obecną w akwarium jest około 330uS?
Różne są szkoły mi zaczęły w końcu jajczyć na 280 w obu kostkach, a marazm był straszny. A obniża się robiąc wodę do podmiany np w twoim przypadku najpierw 300 za tydzień 270. Woda do finalnej podmiany powinna być 20us mniejsza niż docelowa. Lepiej dłużej a mniejszymi kroczkami bo zaczną bokiem uciekać.
nie obraz sie ale "łapy zdala od akwarium" ;P im wiecej kombinujesz , poprawiasz tym słąbiej to wygląda sugeruje wrzucić mierniki i testy do szuflady i zamknąć na klucz, podmiany robic wg jednego i niezmiennego szablonu , zadbac by było zielono w akwariach i "suche" liscie na dnie zawsze były , oraz nie przekarmiać ,krewety sie dostosują do stałych warunków kombinujac i "poprawiajac " co chwile zmieiasz warunki wiec nie dziwne że nie nadążają za tobą;)