Skrypt forum został zaktualizowany. W przypadku problemów z logowaniem prosimy o skorzystanie z opcji Nie pamiętam hasła.

morszczyzna w większym wydaniu - poradnik

Tutaj piszemy o wszystkim co nie pasuje do poniższych działów, a jest związane z akwarystyką morską. Jest to również dział dla początkujących.

Moderator: Administracja

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
gieniorek
Posty: 1794
Rejestracja: 22 paź 2009, 11:45
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Rzeszów
Płeć:
Kontakt:

morszczyzna w większym wydaniu - poradnik

Post autor: gieniorek »

Parę lat temu popełniłem poradnik dotyczący zakładania solniczki, a że upłynęło trochę czasu, człowiek jest bogatszy o nowe doświadczenie i wiedzę postanowiłem sklecić w jedną całość swoje przemyślenia nt. zakładania solniczki o większych gabarytach. Coraz częściej widuje się na necie zbiorniki po kilkaset litrów, a nawet w okolicach tysiąca, więc wydawać by się mogło, iż coraz więcej akwarystów decyduje się na litraże XXL. Sam jestem posiadaczem przeszło tysiąc litrowego systemu. Co do zasady część moich złotych myśli ;)spokojnie można zastosować przy projektowaniu zbiornika słodkowodnego. Poprzednią typologię w postaci:
1) Zbiornik
2) Oświetlenie
3) Cyrkulację
4) Filtrację
5) Wodę
Ewentualnie :
6) Suplementację
postanowiłem nieco zmodyfikować, zawracając wpierw większą uwagę na same podstawy: czyli wybór kształtu samego zbiornika głównego, rodzaju szafki/stelaża oraz samego orurowania. Nast. podpunkty będą systematycznie uzupełniane.
A więc przejdźmy do wyboru zbiornika.
Zbiornik
Jak dla mnie tu są dwie szkoły: planując spory litraż albo idziemy w długość baniaka, albo w jego szerokość. Ostatnimi czasy wertując fora z morszczyzną można zauważyć jakby modę na kostki w wersji XXL, czego najlepszym przykładem jest choćby moje akwarium. Na dzień dzisiejszy mogę stwierdzić jedno, planując wymiary baniaka poza kryterium widowiskowości, uwzględniajmy przede wszystkim aspekt funkcjonalności. A wiem co piszę. Prawda jest taka, że zbiornik choćby nie wiadomo jak sterylny wymaga notorycznego serwisowania i ważne jest by właściciel miał możliwość dostania się w każde miejsce i zakamarek zbiornika. U mnie np. przy kubaturze 130x110x60wys. Przy sporym wzroście i zasięgu ramion bez drabiny się nie obędzie ;). Tak więc takie rzeczy należy również uwzględniać. Wiadomo, że czasami wyznacznikiem kształtu baniaka są możliwości mieszkaniowe, ale uwzględniajmy również i swoje możliwości ;). Częściowym rozwiązaniem takiego problemu może być postawienie zbiornika tak przy ścianie abyśmy mieli dostęp do zbiornika z 3 stron.
Przy długich baniakach, problemem w mojej ocenie jest przede wszystkim kwestia cyrkulacji, ponieważ zbiorniki pow. 2 mb wymuszają na nas stosowanie specyficznych rozwiązań zarówno w zakresie wymiany samej wody pomiędzy sumpem i głównym zbiornikiem jak również i pomp cyrkulacyjnych.
Odnośnie wysokości samych zbiorników robienie akwarium wyższego niż 60 cm wymusza na nas dodatkowe koszty wynikające ze stosowania mocnych źródeł światła. A i sama pielęgnacja dna zaczyna być mała kaskaderką ;).
Komin
Następną kwestią jest wybór metody jaką dostarczymy wodę ze zbiornika do sumpa. Możemy zastosować pudełko przelewowe (nigdy nie byłem zwolennikiem tej metody), komin wewn. lub zewn. Jak dla mnie najefektywniejszym rozwiązaniem jest komin zewnętrzny, ponieważ nie zagracamy wnętrza baniaka, uzyskujemy długi grzebień co nie powoduje niepotrzebnego spiętrzenia wody, dodatkowo mamy łatwy dostęp do balkonik w którym możemy zrobić np. szczepkarium. W moim przypadku zastosowałem komin zewn. Na bocznej ściance długości 110cm, gdzie boczna ściana obniżona jest względem pozostałych o 5cm. W kominie są
3 otwory, dwa większe pod rewizje i spływ i jeden pod powrót - o tym w dalszej części.
Reasumując planując zbiornik róbmy największy jaki wejdzie do pokoju ;), uwzględniając jednocześnie nasze możliwości finansowe – szczególności chodzi o późniejsze utrzymanie zbiornika.
Szafka.
Przy zbiornikach morskich powyżej 500 litrów wzwyż jedynym sensownym rozwiązaniem jest ustawienie baniaka na stelażu stalowym/aluminiowym, choć osobiście widziałem prawie 2 tys litrów na stelażu drewnianym. Ogólnie chodzi o to by w szafce zmieściło się w przyszłości jak najwięcej sprzętu. Na dzień dzisiejszy stelaże można wykonać ze zwykłej stali, stali tzw. kwasówki, która niby nie rdzewieje i nie trzeba jej malować, ale z moich obserwacji wynika, że jednak rdza się łapie ;). Najpewniejszym sposobem zabezpieczenia stelaża przed wszędobylską rdzą jest wykonanie z aluminium – 100% pewność, jednak cena na dzień dzisiejszy zabija.
Projektując stelaż można pokusić się o zamontowanie regulowanych nóżek, bo jak wiadomo w naszym budownictwie z poziomami posadzek różnie bywa.
Sump i orurowanie.
Projektując sump możemy obrać dwie drogi: jedna byk jak najbardziej skomplikować system tj. montując Kika/kilkanaście przegród na różne złoża dolewki, mieszacze, refugia, DSB itp. lub uprościć system do granic możliwości dzieląc sumpa na dwie części. U mnie obrałem 2 ścieżkę wstawiając jedynie poprzeczkę na komorę powrotu pompy, dzięki temu uzyskałem główną komorę o wielkości 80x80x25. Montując poprzeczkę i projektując sam baniak, musimy uwzględnić kwestie pojemności sumpa względem głównego zbiornika. Pamiętajmy by sump pomieścił wodę z głównego zbiornika, komina i orurowania w przypadku zaniku prądu. Ustalając wysokość poprzeczki, a więc i poziom wody w sumpie, uwzględnić również należy maks głębokość na jaką zanurzona może być pompa z odpieniacza. Obecnie popularne pompy tunze hydrofoamer 9420.040 mogą być zanurzone maks 20 cm choć lepiej pienią w mniejszych głębokościach, z kolei pompy ati montowane w Power Conach 200 i 250 najlepiej działają w przedziale 15-18cm. U mnie przy lagunie 7500 poziom zanurzenia to 22cm. Zawsze można ten problem obejść robiąc wyższe poprzeczki a podkładając coś pod odpieniacz podnosząc go w wodzie. Dodatkowo oprócz sumpa potrzebujemy w szafce zbiornik na RO, najlepiej 100-200 litrów, choć słyszałem opinie o psuciu się wody RO w otwartych zbiornika. Niektórzy akwaryści stosują zamknięte zbiorniki w formie beczek. Alternatywą może być wykap z filtra RO bezpośrednio do sumpa, zabezpieczony czujnikiem poziomu wody z elektrozaworem. Tak więc chyba lepiej zbiornik na dolewkę przeznaczyć na wodę na podmianki -200 litrów spokojnie wystarczy przy tysiącu litrów w obiegu. Przy sporych systemach nie zapomnijmy również o kwestii odprowadzenia brudnej wody bezpośrednio do ścieków, jak również ścieku z kubka odpieniacza.

Na dzień dzisiejszy tyle ;)

CDN…
Awatar użytkownika
grzeniu
Posty: 1362
Rejestracja: 14 lis 2010, 22:16
Imię: grzegorz
Lokalizacja: Mielec
Akwarium: 2500l w biegu
Płeć:

Post autor: grzeniu »

Cześć potwierdzam fakt że woda w zbiorniku na dolewkę psuje się. obsługuje zbiornik gdzie dolewka ma 200l i pewnego razu gdy zalałem zbiornik po dwóch tygodniach zaglądnąłem i było kilka miejsc gdzie zadomowiła się pleśń. Tam gdzie wpadły jakieś paproch , chyba z pokarmu. Teraz założyłem pokrywę i mniej wody zalewam więc częściej jest wymieniana i problem sie nie powtarza.

pozdrawiam
Awatar użytkownika
Karola
Mecenas
Posty: 252
Rejestracja: 03 maja 2012, 6:21
Imię: Karolina
Lokalizacja: Niechobrz
Akwarium: 112
Płeć:
Wiek: 44

Post autor: Karola »

gieniorek pisze:CDN…
Chętnie poczytam ;) Na pewno masz więcej do dodania- akwarystyka morska to baaardzo obszerny temat, więc nie sądzę, aby na tym się skończyło :)
Boże! Spraw, żeby się chciało tak, jak mi się nie chce!
Awatar użytkownika
Sebo8877
Mecenas
Posty: 251
Rejestracja: 06 paź 2015, 9:13
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Zabajka
Płeć:
Wiek: 46
Kontakt:

Post autor: Sebo8877 »

A co myślicie o takich zbiornikach http://www.woda.com.pl/p120,rotp19-zbio ... itrow.html no i czy je polecacie, no i czy warto

Sebo8877
bartekcholma555
Mecenas
Posty: 133
Rejestracja: 12 kwie 2013, 19:27
Imię: Bartek
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:

Post autor: bartekcholma555 »

Super sprawa ! Ciągle prześladuje mnie myśl żeby kiedyś spróbować solniczki. Myśl przeganialem od razu bo brakuje mi podstawowej wiedzy :) czekam na ciąg dalszy :)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Dział ogólny - akwarystyka morska”