Dzięki uprzejmości producenta Aquaforest otrzymałem do testowana pakiet produktów produkowanych przez firmę. Testuję je akwariach roślinnych:
- akwarium HT: http://podforak.rzeszow.pl/viewtopic.php?t=33110
- akwarium LT: http://podforak.rzeszow.pl/viewtopic.php?t=33157
W tym temacie najważniejszy dla mnie produkt Aquaforest Natural Substrate
Według producenta:
====
O PRODUKCIE:
Najwyższej klasy substrat pod podłoże akwarystyczne na bazie torfu i gliny wzbogacony o mikroelementy. Nie zawiera wypełniaczy takich jak piasek. Doborowa kompozycja stworzona przez Aquaforest zapewnia optymalne warunki do prawidłowego rozwoju systemu korzeniowego, ale przede wszystkim jest bardzo bogata w składniki odżywcze niezbędne dla zdrowego i bujnego rozwoju roślinności w zbiorniku słodkowodnym. Wyselekcjonowany przez nas torf stwarza wyśmienite warunki do ukorzeniania się roślin, a dzięki bogactwu składników mineralnych zaopatruje je w niezbędne do zdrowego wzrostu mikroelementy. Zakwasza podłoże, dzięki czemu akwarium staje się idealnym miejscem dla wzrostu roślin tropikalnych. W jego składzie znajdują się substancje organiczne bogate w węgiel, a także naturalne substancje mineralne (m. in. żelazo, fosfor i wapń). Glina poprawia strukturę podłoża nadając mu idealną konsystencję. Podobnie jak torf, jest swoistym magazynem substancji odżywczych. Zatrzymuje lub oddaje nadwyżki w zależności od balansu biologicznego w zbiorniku. W naszym laboratorium starannie dobraliśmy mikroelementy tak aby zaspokoić potrzeby roślin akwariowych i nie zaburzyć równowagi chemicznej zbiornika. AF Natural Substrate jest bogaty w mikroelementy, dlatego przez pierwsze 3 miesiące nie zalecamy stosowania nawozów zawierających mikroelementy, o ile nie występują oznaki ich niedoboru.
SPOSÓB UŻYCIA:
W pierwszej kolejności zamontuj ogrzewanie denne (jeżeli będzie używane). ② Rozsyp substrat na dnie i ubij tak, aby warstwa podłoża miała ok. 2-2,5 cm. ③ Zasyp ok. 3 centymetrową warstwą żwiru, ewentualnie piasku. ④ Delikatnie wlej około 15 cm wody. Warto położyć na dnie talerz albo spodek i skierować na niego strumień wody, by zapobiec wypłukaniu AF Natural Substrate. ⑤ Zasadź rośliny. ⑥ Wypełnij akwarium wodą.
10 L produktu jest wystarczające dla zbiornika do 200 L pojemności i powierzchni dna 100 cm x 40 cm. W miękkiej wodzie może powodować obniżenie pH.
====
Substrat podżwirowy testuję w 2 zbiornikach (linki powyżej) już 2-3 miesiące więc można się pokusić o opisanie co mnie boli albo nie boli.
W akwarium HT stosuję prawie pełną linie produktów Aquaforest, ale zapewne wraz z dojrzewaniem akwarium dojdą i kolejne produkty.
Podłoże na sucho wygląda tak:
Po zalaniu wodą robi się ciapka i woda mętnieje stąd należy go stosować zgodnie z zaleceniem jako substrat podżwirowy.
Podłoże zmienia parametry wody choć w minimalnym stopniu. Zalane wodą RO spowodowało wzrost twardości kH, gH o 2-3 jednostki. Gdy zalałem wodą twardszą to twardość uległa obniżeniu. Zgodnie z opisem producenta podłoże wykazuje więc zdolność balansowania minerałami tj. pochłaniania lub oddawania w zależności od twardości wody. Ważna dla mnie twardość kH w moim baniaczku HT ustabilizowała się na poziomie 2,6-2,8 już po pierwszych 2-3 podmiankach gdzie lałem czyste RO. Później lałem wodę o twardości około kH=4. W testach kH ani drgnęło. Stąd przestałem się przejmować dokładnym preparowaniem wody do podmianek. Stosuję do nich wodę RO mieszaną z wodą kranową (kH 8-12) ale już ani nie przeliczam proporcji na aktualną twardość wody ani nawet nie odmierzam zbyt dokładnie. Robię tylko test kH wody i to przed samą podmianką. Uważam to za duży plus podłoża.
Podłoże lekko zakwasza miękko wodę - widzę to i ja gdyż dodatek CO2 aby ustalić zadaną wartość pH jest bardzo mały. Zapewne skutkuje to mniejszą ilością CO2 w wodzie ale trudno mi jest to do końca skorygować z powodu troski o mieszkańców akwarium. Zapewne z tego powodu mam poziom CO2 poniżej optymalnego. Na razie nie widzę problemów. Miałem nawet awarię sondy pH i wiele się nie zmieniło w przypadku stanu roślin gdyż podaję również węgiel w płynie Aquaforest Carbon Boost. Niedawno miałem poważniejszą awarię, tj. niezauważone przepalenie świetlówki przez co cały moduł przestał działać i było tylko 0,3W/l na T5 Sylwania Grolux co raczej roślinom się nie przysłużyło. Straciłem wtedy część delikatniejszych roślin ale to raczej jedyny powód.
Drugie akwarium to akwarium LT. Mógłby ktoś zapytać czy nie lepsza jest ziemia. Być może dla bardziej ogarniętych akwarystów tak będzie. Analiza forów akwarystycznych mówi jednak, że jest inaczej. Non stop są pytania o to jaka ma być ziemia a potem dyskusje, dlaczego akurat akwarium "nie wyszło". Dyskusja jest zresztą jałowa bo nikt nie wie co w danej ziemi jest. nawet partie najtańszej ziemi 'z Biedronki" na co kiedyś była moda różnią się co jest oczywiste.
Z tego powodu czasem lepiej mieć wyrób o gwarantowanej powtarzalności. Stąd pod żwirek kwarcowy dałem warstwę Aquaforest Natural Substrate. Jako, że jest to akwarium LT nie ma CO2, nie ma nawożenia a woda jest twarda. Podmianki jednak robię regularnie a filtr kubełkowy działa jako biologiczny.
W akwarium LT żyją krewetki i młode rybki więc raczej nie będę tam robić wielkich eksperymentów. Rośliny rosną szybko, stabilnie, bez większych problemów (dobór roślin jest pod akwaria LT), zwierzyna ma się dobrze. Wyrywanie chwastów nie powoduje żadnych większych perturbacji co działa się przy ziemi. Jest tylko ograniczone "różowe" zmętnienie, które szybko zanika. Wypłukanie substancji z podłoża podczas wyrywania roślin nie doprowadziło mi jak do tej pory do jakichś problemów w stylu ataku glonów, czy pomoru co czasem było po większym wyrywaniu zielska w poprzednim akwarium LT na ziemi. Być może akwarium jest jeszcze zbyt świeże i za wiele się nie zamuliło. Zobaczymy w przyszłości.
Na podstawie obserwacji obu baniaczków mogę stwierdzić, że podłoże jak na razie się u mnie sprawdza w obu typach baniaków. Polecam dla niżej budżetowych akwariów. Jak będzie po pół roku, po roku itp. zapewne dam znać tutaj a na bieżąco relacjonuje w tematach baniaczków w galerii.