Skrypt forum został zaktualizowany. W przypadku problemów z logowaniem prosimy o skorzystanie z opcji Nie pamiętam hasła.

Lampka LED do kostki na Power LED 1w

Wszystko co potraficie zrobić sami, aby odciążyć budżet. Pomysły, rysunki, fotorelacje...

Moderator: Administracja

Awatar użytkownika
dawo
Administracja
Posty: 2265
Rejestracja: 20 lis 2014, 21:06
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Zaczernie
Akwarium: 240L, 81L, 68L, 63L
Płeć:
Wiek: 43

Lampka LED do kostki na Power LED 1w

Post autor: dawo »

Chciałem tutaj zaprezentować jak w łatwy i prosty sposób (przynajmniej mi się tak wydaje) można skonstruować oświetlenie do kostki krewetkowej na bazie diod POWER LED. Oczywiście takie oświetlenie można zastosować również do akwarium nie jest powiedziane, że tylko będzie świecić nad kostką :).
Proszę mi wybaczyć jeśli coś będzie napisane nie tak ale nie jestem jakimś specjalistą od elektroniki i rzeczy związanych z tworzeniem takiego oświetlenia, dlatego ja opisuję jak ja to robię i nie twierdzę że wszystko tak ma być zrobione.

Co nam potrzebne:
1. diody power led 1watt ja dałem w sumie 4 sztuki 2x6500, 1x8500, 1xdeep red (wiem że nie powinno się łączyć czerwonych z białymi ale nie chciałem dawać dodatkowego zasilacza).
Obrazek
2. zasilacz a raczej zasilaczyk stałoprądowy 300-350mAh mój był o łącznej mocy 5watt
Obrazek
3. klej termoprzewodzący (bardzo niewiele jak na tyle diod)
Obrazek
4. pasta termoprzewodząca - chyba że diody są przylutowane do radiatorów to nie będzie potrzebna (u mnie nie były)
Obrazek
5. kawałek kabla zasilającego z wtyczką (ja wykorzystałem kabel zasilający z PC)
Obrazek
6. radiator do wychłodzenia diod ( zastosowałem radiator z procesora PC) na zdjęciu już po zlutowaniu wszystkiego
Obrazek
7. wężyki termokurczliwe
8. obudowa z lampki (zdemontowałem lampę aquaela i radiator pasował jak ulał.
Obrazek
9. kawałki cienkich drucików do łączenia poszczególnych diod (do łączenia diod używam drutu cieniutkiego a do łączenia kabla zasilającego z diodami używam linki która się bardziej wygina)
10. taśma izolacyjna
11. radiatorki pcb
Obrazek

Co nam potrzebne z narzędzi:
1. Lutownica cyna+kalafonia
2. ostry nożyk
3. obcążki

Napiszę jak ja to robiłem:

Na początku przykleiłem same radiatorki do dużego radiatora od procesora PC.
Po wyschnięciu lutowałem w odpowiednie miejsca diody do tych małych radiatorków (plusy do plusów a minusy do minusów), na diodach mamy zaznaczone przeważnie tylko minusy ale niekoniecznie zależy od producenta diod. Ale jeszcze przed lutowaniem dawałem niewielką ilość pasty termoprzewodzącej na radiatorek tak aby dolutowana dioda się nie przegrzewała tylko ciepło zostało wciągane na radiatorek.

Następnie wycinałem na wymiar kabelki które łączyłem z poszczególnymi diodami i tutaj wiadomo że plus do minusa, plus do minusa.. itd.
Jeśli chodzi o łączenie diod to łączymy szeregowo czyli tak jak na załączonym schemacie:
Obrazek

Po zlutowaniu wszystkiego połączyłem diody z zasilaczem a przewody zasilacza zlutowałem z kablem zasilającym pd PC który ma iść do gniazdka. Oczywiście łączenia lutów zabezpieczyłem wężykami termokurczliwymi (można zastosować również izolację).

Ze względu, że mój radiator wystawał za oprawę obudowy lampki nie zastosowałem żadnej szybki do osłony diod a tym bardziej że krewetkarium mam przykryte więc nie było potrzeby.
Tak wygląda lampka po zapaleniu:
Obrazek

A tak wygląda kostka w której świeci zmontowana lampka:
Obrazek

Może komuś przyda się taki opis, ewentualnie jeśli ktoś ma jakieś pytania lub uwagi co do tego tematu proszę śmiało pisać i mnie poprawiać, ale robiąc ten temat byłem w pracy i czasem ciężko jest ogarnąć kilka rzeczy na raz, niejednokrotnie odrywałem się od tego by po kilku minutach znów coś naskrobać więc wybaczcie.
Niestety ale większą ilością zdjęć nie dysponuję bo nawet nie wiedziałem że zrobię taki opis.
Awatar użytkownika
XerX
Administracja
Posty: 2292
Rejestracja: 14 sie 2013, 15:46
Imię: Piotr
Lokalizacja: Rzeszów
Akwarium: 250l + 42l
Płeć:
Wiek: 38

Post autor: XerX »

:tak: :brawo:
charta non erubescit
Awatar użytkownika
zulix
Posty: 18907
Rejestracja: 02 paź 2009, 12:05
Imię: JAro
Lokalizacja: Rzeszów
Akwarium: ni ma
Płeć:
Wiek: 59

Post autor: zulix »

Jak dobiera się zasilaczyk pod projekt?
Awatar użytkownika
kasztan
Administracja
Posty: 1596
Rejestracja: 28 gru 2012, 14:36
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Rzeszów
Akwarium: 480 l
Płeć:
Wiek: 39

Post autor: kasztan »

Te power ledy tak się nagrzewają, że radiator jest niezbędny??
Czy obyło by się bez niego??
Awatar użytkownika
dawo
Administracja
Posty: 2265
Rejestracja: 20 lis 2014, 21:06
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Zaczernie
Akwarium: 240L, 81L, 68L, 63L
Płeć:
Wiek: 43

Post autor: dawo »

Jarku, jeśli chodzi o zasilacze to ja stosuję stałoprądowe zasilacze do diod 1 watt 300 lub 350mAh, a moc zasilacza to zależy ile diod będziesz chciał podłączyć bo nigdy nie ustawiamy całej mocy zasilacza tzn. np jak zasilacz ma moc 30watt to nie podłączamy do niego 30 szt diod 1 wattowych tylko np 25 bo znając realia zasilacze i tak są wywindowane jeśli chodzi o parametry mocy i mogłyby szybko się spalić.
kasztan, obyło by się bez niego ja w zebrach mam 18 watt i są zrobione tylko na płaski kawałku listwy aluminiowej, działają już dość długo pewnie ponad rok i nic się z nimi nie podziało, wychłodzenie to tak dla bezpieczeństwa aby dioda dłużej pociągnęła.

Jak jeszcze znajdę chwilkę to przedstawię wam koszt budowy takiej lampy ale to już nie teraz ;)
Awatar użytkownika
mirekkon
Posty: 1270
Rejestracja: 26 wrz 2011, 10:09
Imię: Mirek
Lokalizacja: Przemyśl
Akwarium: www.mirekkon.pl
Płeć:
Wiek: 49
Kontakt:

Post autor: mirekkon »

te zasilacze nazywają się driverami Power LED jest kilka rodzajów dla diod PLED najczęściej stosuje się drivery o prącie 350mA oraz 700mA/720mA (są też inne)

to tak w dużym uproszczeniu, i teraz w zależności od mocy zasilacza możemy podłączać PLED od X do Y, zazwyczaj X różne Y, np ja mam drivery 18-36 PLED 1W lub 11-18 PLED 1W

żeby było jeszcze zabawniej każdy kolor PLED ma inne napięcie i może się okazać że maksymalną ilość np niebieskich lub białych podłączymy mniej niż czerwonych przy takim samym driverze

weźmy konkretny przykład drivera:
http://allegro.pl/zasilacz-led-driver-2 ... 81642.html

(20-36)x1W 60-120V 350mA 36w

czyli do niego możemy podłączyć od 20-36 LED 1 W, ale czy na pewno? proszę zobaczyć na napięcie od 60V do 120V

zakładając że kolory mają następujące napięcia (nas interesuje 1W 350mA):
Obrazek
UWAGA tabela raczej poglądowa, napięcia LED mogą byc różne w zależności od producenta i technologii, najlepiej dotrzeć to informacji o napięciach u sprzedawcy

czyli czerwonych podłączę 50szt!!! 50W?!?! czy driver się uszkodzi - oczywiście że nie 50x2,2V= 110V<120V, po prostu dioda czerwona 1W faktycznie nie ma 1W, ale za to białych lub niebieskich które mają 3,3V podłączę 36szt max co daje nam 36x3,3 = 118,8V<120V

w opcjach mieszanych trzeba sumować napięcia czerwonych, niebieskich i białych, dla uproszczenia przyjmuje się napięcie białych i niebieskich takie samo 3.2-3.3V co oczywiście nie jest prawdą, bo białe i niebieskie mają różne napięcia, dla przykładu zielone żółte 2.4V-2.8V, dlaczego są takie cuda?

no to wynika z fizyki i technologi uzyskiwania materiałów z których buduje się diody - i tego niestety nie ominie

UWAGA! do w/w konkretnego drivera NIE możemy podłączyć zbyt mało LED

proszę również zauważyć, że zasilacz ma dolne ograniczenie od 60V to oznacza, że minimum w łańcuchu może być diod, których napięcie łączne nie jest mniejsze niż 60V
np czerwonych nie mniej jak 28szt 1W a białych nie mniej niż 19 a niebieskich nie mniej niż 18 skąd różnica pomiędzy białymi, a niebieskimi

według mojej wiedzy białe to 3.2-3.4V, a niebieskie to 3.3-3.6V oczywiście około

ustalając dokładnie napięcie dla każdego koloru możemy z aptekarską dokładnością dobrać łańcuch jaki nam potrzeba (z mojego doświadczenia wynika że jeśli przekroczymy nieznacznie zakresy to driver też będzie pracował ale istnieje ryzyko, że się uszkodzi lub będzie się mocno grzał szczególnie jak przekroczymy maksymalne napięcie)

driver najlepiej dobierać żeby ilość diod 1W (wymaganych dla nas) dawała napięcie po środku, wtedy zawsze będziemy mieli możliwość regulacji - dołożenia kilku lub odjęcia kilku

co jest jeszcze istotne o czym pisałem już w innym wątku, należny dobrać tak ilość diod i ilość sekcji żeby można było je zapalać oddzielnie w ten sposób regulując sobie natężenie podczas pór dnia, u mnie jest 4 sekcje zapalane o odpowiednich porach

w jednej sekcji można porobić mieszanki kolorów lub ustalić jeden kolor, lub zrobić pasma np:
białe 6500+8500K sekcja A
białe 10000K sekcja B
czerwone + niebieskie w proporcji 2/1 sekcja C

wtedy mamy pasma załączane od sekcji A do C w południe wszystkie a potem wyłączane w odwrotnej kolejności

opcji jest tyle że wystarczy dla każdego aby mieć inne :)

diody 3W są gorsze od 1W - dlaczego?
1. oddają mniej światła niż 3x1W, przy tym samym poborze mocy!;
2. oddają więcej ciepła punktowego które trzeba odprowadzić

pozdrawiam
Wykonam każdy sterownik na zamówienie, akwarystyka, terrarystyka, hydroponika, wiwarium, orchidarium, pieczarkarnia i wiele innych według Waszego pomysłu. Wal śmiało na maila mirekkon@wp.pl
Awatar użytkownika
dawo
Administracja
Posty: 2265
Rejestracja: 20 lis 2014, 21:06
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Zaczernie
Akwarium: 240L, 81L, 68L, 63L
Płeć:
Wiek: 43

Post autor: dawo »

mirekkon, i to chciałem abyś zamieścił bo ja tak jak pisałem wyżej, robię swoje lampy i belki led tylko dlatego że mnie to interesuje i lubię pomajsterkować ale wszystkiego się jeszcze uczę bo wcześniej nie miałem styczności z czymś takim więc nie wszystko musi być tak jak zrobiłem ja.
Potwierdzam że warto dawać diody o mocy 1 watt niż 3 watty a dlaczego 1 watt? Kolega Mirek napisał wyżej.
Ja u siebie mam i 1watowe światła i 3 wattowe z tych drugich powoli schodzę że tak napiszę.
Awatar użytkownika
mirekkon
Posty: 1270
Rejestracja: 26 wrz 2011, 10:09
Imię: Mirek
Lokalizacja: Przemyśl
Akwarium: www.mirekkon.pl
Płeć:
Wiek: 49
Kontakt:

Post autor: mirekkon »

no i wiesz na pewno że takie podłączenie:
Obrazek
to czysta teoria, brakuje conajmniej jednego rezystora ograniczającego prąd włączonego szeregowo

trochę nie mam czasu na takie opisy, podobnie jak pokrywa ze spienionego PVC na krewetkariach, wyszła na wysoki połysk, ale niestety nie robiłem dokumentacji, można ją popodziwiać osobiście u mnie, mam za dużo roboty na teraz
Wykonam każdy sterownik na zamówienie, akwarystyka, terrarystyka, hydroponika, wiwarium, orchidarium, pieczarkarnia i wiele innych według Waszego pomysłu. Wal śmiało na maila mirekkon@wp.pl
Awatar użytkownika
dawo
Administracja
Posty: 2265
Rejestracja: 20 lis 2014, 21:06
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Zaczernie
Akwarium: 240L, 81L, 68L, 63L
Płeć:
Wiek: 43

Post autor: dawo »

mirekkon, ja rozumiem, opisałem tez przez przypadek ponieważ sam nie myślałem ze taki opis zrobię, ale zawsze to jakaś podpowiedź dla innych którzy nie mają pojęcia jak się za takie coś zabrać a mają chęć coś takiego skonstruować bo ja jestem usatysfakcjonowany jak mi takie coś odpali i wolę sam sobie skonstruować co czasem wyjdzie drożej dołączając czas poświęcony na takie coś ale satysfakcja gwarantowana
Awatar użytkownika
zulix
Posty: 18907
Rejestracja: 02 paź 2009, 12:05
Imię: JAro
Lokalizacja: Rzeszów
Akwarium: ni ma
Płeć:
Wiek: 59

Post autor: zulix »

Dzięki koledzy. Myślę, że większość zrozumiałem :) - no może poza opornikiem :(
Awatar użytkownika
dawo
Administracja
Posty: 2265
Rejestracja: 20 lis 2014, 21:06
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Zaczernie
Akwarium: 240L, 81L, 68L, 63L
Płeć:
Wiek: 43

Post autor: dawo »

Jeśli chodzi o opornik to może się mylę ale jeśli zastosujesz odpowiedni zasilacz lub driver to myślę że bez opornika się obejdzie, przynajmniej u mnie nie stosuje opornikow na ten moment.
Awatar użytkownika
mirekkon
Posty: 1270
Rejestracja: 26 wrz 2011, 10:09
Imię: Mirek
Lokalizacja: Przemyśl
Akwarium: www.mirekkon.pl
Płeć:
Wiek: 49
Kontakt:

Post autor: mirekkon »

zulix pisze:Dzięki koledzy. Myślę, że większość zrozumiałem :) - no może poza opornikiem :(
JAro: opornik to jest taki koleś do którego gadasz, a on nic

mnie chodziło o to że ten nieszczęsny rysunek sugeruje podłączenie łańcucha LED bezpośrednio do baterii (akumulatora) lub innego źródła zasilania stałego, ale niestety taki układ popali diody, jedyne do czego służy to jako rysunek poglądowy jak wykonać połączenie szeregowe

poprawiając go, otrzymamy coś takiego co nie jest dobrym rozwiązaniem ale ma szanse działać:

Obrazek

należy stosować drivery czy też zasilacze ze stabilizacją prądową odpowiednie do diod power LED 350, 700, 900mA i inne
Wykonam każdy sterownik na zamówienie, akwarystyka, terrarystyka, hydroponika, wiwarium, orchidarium, pieczarkarnia i wiele innych według Waszego pomysłu. Wal śmiało na maila mirekkon@wp.pl
Awatar użytkownika
zulix
Posty: 18907
Rejestracja: 02 paź 2009, 12:05
Imię: JAro
Lokalizacja: Rzeszów
Akwarium: ni ma
Płeć:
Wiek: 59

Post autor: zulix »

mirekkon pisze:JAro: opornik to jest taki koleś do którego gadasz, a on nic
Taki hamulcowy :P

A na poważnie to jak dobierać te rezystory?
mirekkon pisze:poprawiając go, otrzymamy coś takiego co nie jest dobrym rozwiązaniem ale ma szanse działać:
A co jest dobrym rozwiązaniem?
Awatar użytkownika
mirekkon
Posty: 1270
Rejestracja: 26 wrz 2011, 10:09
Imię: Mirek
Lokalizacja: Przemyśl
Akwarium: www.mirekkon.pl
Płeć:
Wiek: 49
Kontakt:

Post autor: mirekkon »

dobrym rozwiązaniem jest driver do power LED (koszt 50zł na 32PLED ok. 60-80W mocy świetlówkowej)

rezystory dobieramy w zależności od źródła zasilania, mając prąd 350mA który musimy zapewnić oraz spadki napięć na diodach (suma) no i źródło zasilania możemy obliczyć z prawa ohma jakie ma być R

dodatkowo jak znamy R to obowiązkowo musimy obliczyć jego moc

P= I*I*R lub P=I2(kwadrat) *R

na gotowo dla diod 1W 350mA moc: P = 0,1225*R
gdzie R - rezystancja w OMACH

najlepiej dać ze 2 razy większej mocy żeby się mocno nie grzał
Wykonam każdy sterownik na zamówienie, akwarystyka, terrarystyka, hydroponika, wiwarium, orchidarium, pieczarkarnia i wiele innych według Waszego pomysłu. Wal śmiało na maila mirekkon@wp.pl
Awatar użytkownika
XerX
Administracja
Posty: 2292
Rejestracja: 14 sie 2013, 15:46
Imię: Piotr
Lokalizacja: Rzeszów
Akwarium: 250l + 42l
Płeć:
Wiek: 38

Post autor: XerX »

mirekkon pisze:P= I*I*R lub P=I2(kwadrat) *R

na gotowo dla diod 1W 350mA moc: P = 0,1225*R
gdzie R - rezystancja w OMACH
Dla mnie to chińszczyzna :podwójnie widzę: xd
charta non erubescit
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam ”