Witajcie,
chwilę mnie nie było bo miałem wypad na F1 Grand Prix Węgier, obiecałem młodemu za świadectwo no i stało się - nie żałujemy straconego weekendu!
Wywołany do tablicy zawsze długo ględzę, sorry za wywód - ale może ktoś skorzysta.
Co do włączników czasowych to:
1. Opcja Auto timera - tak jak zostało napisane jest ona na tyle fajna na ile kłopotliwa bo trzeba by karmić dokładnie o ustawionej porze, chyba że mamy karmik ustawiany na daną godzinę, ale problem jest w rozstrajaniu się czasu. Te karmiki automatyczne występujące na rynku mają strasznie słabe zegary które spóźniają lub śpieszą - czasami o 30 minut na miesiąc.
Opcja auto karmika z równoczesnym wyłączaniem filtra została już dawno przewidziana w Amazon2 a realizowana miała być w oparciu o timery Timer 3 (T3) - wyłącznik filtra, Timer 1 (T1) załączanie karmika (samoróbka lub karmik 230V z możliwością wyzwolenia) - wszystko dowolnie ustawiane co do sekundy. Zważając na cenę A2, można by nawet wykonać taki układ z dwoma wyjściami i wspólnym zegarem - jedno z wyjść do sterowania filtrem lub zespołem filtrów a drugie do karmika wtedy byłoby to zsynchronizowane i niezależne od dokładności zegara. Tylko pytanie ile osób byłoby takim czymś zainteresowanych, bo dla paru sztuk nie ma sensu siedzieć tygodniami nad dopracowaniem układu.
2. Opcja włącz/wyłącz filtr za pomocą "psztryczka" lub wyciąganie wtyczki z sieci to najprostszy sposób, ale jak pisze cyklista - można sobie zapomnieć, a po 2 godzinach 100% bakterii nitryfikacyjnych pada i filtr jest do kompletnego czyszczenia - broń Boże włączyć po 2 godzinach bo armagedon gotowy.
3. Opcja półautomat - tak ją nazwijmy - "naduszasz" przycisk i filtry wyłączają się no i robisz co chcesz, a po 10 minutach filtry automatycznie załączają się.
Opcję półautomat można też rozbudować, np oprócz wyłączenia filtrów automat między czasie załącza karmik po np 2-3 minutach - karmi ryby a potem załącza filtry z powrotem.
Jednak uważam że ta rozbudowana funkcja lepsza jest w automacie, bo skoro już mamy wszystko dlaczego automatu nie wzbogacić o ręczne karmienie w dowolnej chwili (oczywiście uwzględniając czy karmienie było czy nie, jak było to ręcznie nie działa, a jeśli nie było to ręczne zadziała ale auto już nie, które było na później ustawione).
Reasumując:
Wykonanie układu do wyłączania na 10 minut jest banalne dla mnie, może on mieć opcje przełączane np 10, 15, 20, 25 minut, mam gotową płytkę układu czasowego kwestia zaprogramowania według potrzeb. Myślę że koszt dla Podforaków to 25zł (+ wysyłka) sama elektronika, zasilana 12V, z drugiej strony wyjście też 12V (żeby było 230 trzeba przekaźnik zastosować czyli + 3zł przekaźnik). W przypadku gdy ktoś będzie chciał gotowe urządzenie w obudowie z wtyczkami i zasilaczem koszty to 80zł (tylko podłączyć z jednej strony 230V z drugiej gniazdo i zamontować obudowę z włącznikiem w jakimś miejscu).
Cena elektroniki może być 20zł przy wspólnych zakupach minimum 10szt
odbiór osobisty lub na spotkaniach - oczywiście bezpłatny
koszt wysyłki pojedynczej elektroniki 8zł
koszt wysyłki urządzenia w obudowie 12zł
wspólny zakup koszt wysyłki w jedno miejsce 15zł
tak wygląda ta elektronika 45x43mm wysokość ok. 15mm max (za pomocą tych czarnych jumperków- zworek - mamy możliwość ustawienia 16 kombinacji, przy czym dwie skrajne odpadają 0000 - oznaczałoby całkowite wyłączenie timerka a 1111 oznaczałoby włączenie na stałe, pozostałe kombinacje 14 sztuk pod dyktando użytkownika, może wyłączać lub włączać na dowolne czasy (dokładność odmierzanego czasu: max różnica 1 sek na 10 dni)):
Ten przycisk to reset można go wykorzystać właśnie jako wyzwolenie czasowego wyłączenia lub włączenia (np.10min lub inny dowolny czas) jak kto woli, lub do wyzwolenia dowolnej sekwencji czasowej na początku (sekwencja uruchomieniowa po wyłączeniu i włączeniu zasilania za każdym razem będzie wywoływana! trzeba pomyśleć co będzie jak zabraknie zasilania w sieci, czy nie spowoduje to jakiś komplikacji) oczywiście można dokonać małej modyfikacji i włącznik może służyć do innych celów - nie zależnie od resetu i od braku napięcia sieci.
Dodatkowo przycisk ten może być wysoki taki żeby po zamontowaniu wystawał ponad obudowę - wystarczy jeden otwór w obudowie i już mamy gotowy układ.
taki switch:
są różnej wysokości do max 20mm lub można wykorzystać przycisk montowany na obudowę odpowiednio go podlutowując w miejsce tego, lub też można go przylutować po stronie ścieżek ale za to niższy i wtedy raz przykręcona do obudowy płytka nie musi być wykręcana bo mamy dostęp do wszystkiego.
po jednej stronie (lewej) widać opis zasilania 12V + i - oczywiście jak podłączymy nawet 20 V też będzie działało ze zwykłego akumulatora 13,8V jak najbardziej układ toleruje napięcia 7,5V do 20V max
po drugiej (prawej) widać + i - Wy czyli wyjścia tu można podłączyć (dowolnie nie zważając na biegunowość) przekaźnik z cewką 12V i dowolnymi stykami na których robimy obwód 230V
Zasilacz dowolny 12V minimum 0,5A, ja mam takie zasilacze po 10 zł zależy od ilości sztuk, mogę dołożyć do zakupu 10 szt zasilacze po 6zł do każdego układu
cena hurtowa dla 10 szt i więcej wyjdzie 26,5zł/szt = 20 elektronika+ 6 zasilacz + 1,5 wysyłka lub bez zasilacza 21,5zł/szt
(przedstawiona cena TYLKO DLA UŻYTKOWNIKÓW TEGO FORUM, jesteś zainteresowany pytaj na PW)
Błędne podłączenie zasilacza nie powoduje nic, układ jest zabezpieczony - po prostu nie działa - żadnego dymu, wybuchów, uszkodzeń itp...
Tym co wytrwali do końca czytania - Dziękuję! i Pozdrawiam