Skrypt forum został zaktualizowany. W przypadku problemów z logowaniem prosimy o skorzystanie z opcji Nie pamiętam hasła.

Nasza wizja forum

czyli to co chcielibyśmy tu zrealizować

Informacje dla "zaglądaczy", dla nowych użytkowników, dla sponsorów, sklepów i innych firm. Regulamin, charakterystyka forum, historia, FAQ, ....

Moderator: Administracja

Zablokowany
Szefcio
Administracja
Posty: 229
Rejestracja: 01 paź 2009, 17:18
Imię: Nobody
Lokalizacja: wirtualny świat
Płeć:

Nasza wizja forum

Post autor: Szefcio »

Jako grupka założycieli forum postawiliśmy sobie pewną ogólną wizję forum, którą razem z innymi chcemy zrealizować.
Chcielibyśmy aby to forum było miejscem nieskrępowanej wymiany myśli (na odpowiednim poziomie oczywiście). Aby było ono miejscem gdzie spotykają się przyjaciele a nie jakieś wirtualne osoby. Dlatego wszelkie działania będą służyć niezależności forum i konsolidacji środowiska. Być może ludzie tu przebywający utworzą nawet kiedyś Podkarpackie Stowarzyszenie Akwarystów czego wszystkim innym życzymy.
Z racji "geograficznych" forum kierujemy głównie dla osób z Podkarpacia bo ci najwięcej zyskają (spotkania, wymiany, rozdawanie itp.) ale oczywiście zapraszamy wszystkich bez podziału na miejsce zamieszkania, kolor skóry, wyznanie....

1. Sprawy własności forum.
Forum jest własnością społeczności, które je utworzy (nas wszystkich). Obecnie jeden z Przyjaciół Forum zobowiązał się opłacać koszty utrzymania forum. Ta osoba jest właścicielem (zapewne czasowym) jedynie domeny i hostingu a nie forum (podkreślmy to jeszcze raz). Jeżeli z jakichś względów nie będzie on już mógł czy chciał partycypować w działalności forum pod tym względzie forum zarządzanie finansami zostanie nieodpłatnie władanie w ręce innej odpowiedzialnej osoby. Forum w sensie "wpisy konkrtetnych osób" nie może być nigdy na sprzedaż i zapewne tak nie będzie. Ewentualnie (co mamy nadzieję nie nastąpi) zostyanie przeniesione na inny serwer.

2. Niezależność.
Forum nie będzie finansowane ze środków sponsorów.
Nie przewidujemy wymagania od użytkowników forum wpłat dla pokrycia funkcjonowania forum. Poza awariami i czynnościami konserwującymi, niezależnymi zwykle od zarządcy forum, nie będzie niepotrzebnych przestojów.

3. Swoboda wypowiedzi.
Jako forum niezależne finansowo nie będzie zależne od sponsorów i czyjegoś "widzi mi się". Nie będą promowane konkretne poglądy i produkty firm. To odbywać się będzie jedynie na podstawie subiektywnych odczuć każdej osoby. Usuwane będą tylko posty niezgodne z regulaminem i przeterminowane.

4. Konsolidacja środowiska.
Będziemy stosowali wszelkie sposoby aby wspierać tworzenie przyjaźni i cementować ją wokół naszego hobby. Będą to m.in.:
- Organizowanie wspólnych imprez,
- Organizowanie konkursów,
- Brak udostępnienia forum wyłącznie jako tablicy ogłoszeniowej dla sprzedaży (jeżeli ktoś chce reklamować sprzedaż indywidualną musi też coś dać innym - własne, merytoryczne posty) - z tego obostrzenia zrezygnowaliśmy w międzyczasie - okazało się, że nie jest słuszne.
- Przekazywanie darów od sponsorów i własnych gadżetów reklamowych dla bardziej aktywnych użytkowników forum,
- Powszechność w proponowaniu przyszłości forum,
- Udział w administrowaniu forum dla sprawdzonych użytkowników.

5. Przejrzystość.
Działania administracji będą przejrzyste i zrozumiałe dla większości użytkowników. Mamy nadzieję, że zawsze będzie wiadomo, kto "stoi" za konkretnym działaniem. W przypadku, gdy działania te będą powszechnie krytykowane działania te zostaną anulowane a osoby dostanie wotum nieufności. Konstruktywna krytyka będzie mile widziana.

6. Działania forum
Dobre pomysły nie umrą śmiercią naturalną z braku przyzwolenia kogokolwiek, ale jest i tak, że kto zaproponuje pomysł ma prawo (a i obowiązek) go realizować jeżeli spotka się z przychylnym głosem naszej społeczności. Forum to my wszyscy a więc nie ma czegoś takiego, że "niech się tym zajmie forum", "za to odpowiada forum". Administracja może pomóc bo z natury rzeczy ma największe możliwości organizacyjne, ale nie będzie realizować sama każdego pomysłu, gdyż ten pomysł ktoś inny wymyślił a nie kradniemy pomysłów. Pomysłodawca ma prawo do realizacji pomysłu, no chyba, że nie będzie chciał go realizować to inna gadka.

Niech chwała przejdzie na realizatora pomysłu a nie na bliżej nieokreślonych znanych jako "forum". Oczywiście na naszą społeczność (znaną jako Forum) też jakaś chwała spadnie za działania tej osoby, ale jak wspomniałem, nie jest to wtedy chwała osobowa (dla administracji, właścicieli itd.).

Jak dotąd demokracja okazała się najskuteczniejszą metodą rządzenia ;). Bo nikt nie ma monopolu na mądrość. Stąd w większości działań będziemy opierać się na jej zasadach. Oczywiście demokracja to nie bezchołowie więc i zarządzający projektami, pomysłami, zarządzający forum są niezbędni.

7. Odpowiedni poziom dyskusji na forum.
Po pierwsze, ma to być poziom "kulturalny" bo i przyjaciół zwykle nie obrażamy. Stąd wyzywanie innych będzie traktowanie jako jedno z większych grzechów i działania administracji będą zdecydowane.

Po drugie, sporo specjalnistów już jest na forum, a pewnie i będą i nowi. Jeżeli będzie potrzeba to każdy z nas może zaprosić specjalistów z innych forów. Stąd poziom merytoryczny wiedzy zawartej na forum nie powinien być mierny.

8. Odpowiedni poziom moderowania forum.
Trudny temat, gdyż to co przez jednych uważane jest za poprawne działania administracji, przez innych już nie. Wszelkie zgłoszenia co do jakości moderowania proszę zgłaszać i wtedy zastanowimy się współnie co należy zmienić. Moderatorami zostają osoby o długim stażu na forum, udzielające się i takie u których nie obserwujemy zachowań, że chciałby mieć funkcję "dla sławy". To jest czasochłonna i odpowiedzialna praca stąd nie ma zgłoszeń na modów. Administracja musi sama być przekonana do konkretnej osoby.

9. Brak przytłaczania forum osobą założyciela forum, właściciela itp.
Jak wspomniano wcześniej nie ma właściciela forum a więc nie będzie próby wymuszenia decyzji czy działań na forum na zasadzie "bo tak mi się podoba". Z tego względu nawet osoba zarządzająca forum nie ma specjalnego profilu. Ten profil (szefcio) jest kontem wirtualnym do którego dostęp mają założyciele forum i w różnych sprawach mogą z niego korzystać różne osoby. Przykładowo działem technicznym (a więc co i jak zrobić, aby forum działało, co w nim porawić itd.) zajmuje się kol. zulix, ale w innych sprawach może to być kto inny. Stąd z konta szefcio nie prowadzi się dyskusji ogólnych, merytorycznych. Proszę też nie kojarzyć danego wpisu z konkretną osobą. Tak na prawdę jest najlepiej dla wszystkich.

10. Organizacja Forum.
Forum ma 3 części: "dla wszystkich" (podstawowe dyskusje na temat akwarystyki), "dla zarejestrowanych" (dochodzą działy związane z działaniem forum) i "dla zaangażowanych w rozwój forum" (dochodzą działy dot. przyszłości forum). Ta pierwsza jest ogólnie dostępna, bez logowania. Do drugiej mają dostęp zarejestrowaniu a są tu np. informacje o spotkaniach, promocje dla użytkowników itd. Najwyższym stopniem wtajemniczenia są działy dla tych co rozwijają forum a więc i mają wgląd w sprawy bieżące forum i możliwość kształtowania przyszłości forum (przyjaciel, mecenas, administracja). Rangi nadawane są oczywiście za wkład w rozwój forum. W tej części są dyskutowane strategiczne sprawy dotyczące przyszłości forum zanim zostaną zaprezentowane (jako decyzja) ogółowi. Część tam zaproponowanych pomysłów umrze w wyniku dyskusji a część skrystalizuje się w postać, którą będzie można przekazać wszystkim innym.

11. Grupy użytkowników:
Poza normalnymi użytkownikami oraz użytkownikami reprezentującymi sklepy i firmy (FIRMA) są również grupy identyfikujące użytkowników szczególnie cennych dla forum.
Grupa adminów - zajmuje się głównie stanem forum, podziałem na kategorię i kontrolowaniem wszystkiego co się da. Czasem pomagają modom w utrzymaniu porządku na forum, ale nie jest to ich główne zadanie. Do adminów można się zwracać z każdym pytaniem. Rozszerzenie grupy adminów nie jest przewidywane. W przypadku rezygnacji któregoś może nastąpić jednak dokoptowanie innej osoby.
Grupa modów - osoby porządkowe, służące forum poprzez kontrolę techniczną pisanych postów, poprzez pilnowanie przestrzegania regulaminu przez wszystkich oraz jako pomoc we wszelkich innych sprawach forum. Do grupy wprowadzane są osoby, w ramach potrzeb. Nie ma sensu zgłaszać kandydatur ponieważ grono administracji dobiera modów samodzielenie na podstawie obserwacji działań na forum kandydata. Jest oczywiste, że wybierane są osoby które identyfikują się z forum (a więc z grona Przyjaciół), ale też mają własne zdanie, nie boją się sytuacji konfliktowych (bo i takowe bywają), są zdecydowani, ale i trzymający własne emocje "na wodzy"..
Grupa modów na emeryturze - Każdy okresowo miewa braki czasu. Jeżeli ktoś z administracji nie będzie mógł uczestniczyć w życiu forum to przechodzi na emeryturę. Wtedy pozostawione są mu uprawnienia do moderowania forum, ale nie jest to już jego obowiązkiem. Do takich osób nie zalecamy kierować spraw związanych z forum ponieważ na odpowiedź możemy długo czekać, osoby mogą być nie w temacie itd. Stąd powstała ta kategoria, aby nie usuwać przynależności takiej osoby z grupy administracji bo mogłoby być to traktowane jako "wotum nieufności" a jedynie zwolnić go z obowiązków. Pozostałym użytkownikom forum da też sygnał, że osoba nie ma czasu i nie warto jej zawracać głowy sprawami dot. forum.
Grupa Przyjaciół - osoby, które nie tylko nie szkodzą forum i ludziom, ale ich zaangażowanie w sprawy funkcjonowania forum i szacunek wobec innych osób (bezinteresownośc, pomoc, kultura osobista itp.) są powszechnie znane. Stąd nominacje do tej kategorii dają sami użytkownicy forum. Jest to swoista wizytówka forum. Po prostu są to ludzie na których w 99% przypadków można polegać.
Grupa Mecenasów - to osoby, które w sposób finansowy wsparły działania reklamowe forum i tym samym pozwoliły na jego lepszy rozwój. Wejście do grupy nie jest dyskutowane. Jeżeli ktoś spełnia warunki to wchodzi. Ranga nadawana na okres 1 roku od momentu wsparcia działalności forum.

Każda osoba jest inna i czasem trudno jest powściągnąć emocję w dyskusjach a więc i pojedyncze przypadki zachowywania się osób z powyższych grup a wykraczające poza regulamin nie będą czynnikiem decydującym do ich usunięcia z tych grup (podobnie nie dajemy ostrzeżeń użytkownikom, którzy incydentalnie łamią regulamin). Podstawy do usunięcia osób z powyższych grup będą zawsze dyskutowane w gremiach administracji i będą dotyczyć raczej przypadków ustawicznego łamania regulaminu (na szczęście takiego przypadku jeszcze nie było).

[ Komentarz dodany przez: Mirro: 2012-03-12, 09:41 ]
Miło jest mi poinformować, że po wspólnych ustaleniach, powołaliśmy kolejną grupę osób mocno związanych i zaangażowanych w życie forum. Grupą tę jest Promotor. I tak: do grupy Promotor przyjmowane będą osoby z wybitnymi zasługami związanymi ze wsparciem i promocją forum. Owe szczególnie czynniki nagradzane tą rangą, to między innymi organizowanie konkursów, imprez okolicznościowych promujących forum, pozyskiwanie sponsorów na potrzeby konkurów, wspieranie innych wydarzeń związanych z życiem forum itp.

12. Grupy lokalne
Ostatni z "dużych pomysłów" to utworzenie tzw. grup lokalnych tj. możliwości do tworzenia grup ludzi z wybranego okręgu zamieszkania w celu pomocy wzajemnej w wielu sprawach, nie tylko akwarystycznych, ale i osobistych. Grupy maja swoje wydzielone miejsca na forum, gdzie mogą prowadzić dyskusje i umawiać się nie będąc zdominowani przez pozostalych użytkowników forum. Niestety przy tak dużych forach osoby z mniejszych miejscowości gubią często tematy, które są z ich rejonu, nie znają się wzajemnie itd. grupy lokalne powstały aby te osoby mogły się poznać i wspólnie działać.
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 1:00 przez Szefcio, łącznie zmieniany 14 razy.
Zablokowany

Wróć do „Jesteś tu pierwszy raz? Koniecznie zajrzyj.”