Skrypt forum został zaktualizowany. W przypadku problemów z logowaniem prosimy o skorzystanie z opcji Nie pamiętam hasła.

Prawidłowe parametry K Mg Ca

Makro, supermakro, mikro - jak sobie z tym radzić i zapewnić piękne rośliny w akwarium?

Moderator: Administracja

ODPOWIEDZ
Pastel
Posty: 1
Rejestracja: 20 lut 2022, 11:33
Imię: Patryk

Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: Pastel »

Cześć wszystkim, potrzebuję pomocy z uzupełnianiem pierwiastków w moim akwarium bo dopiero z tym zaczynam a w internecie jest za dużo różnych informacji żeby początkujący akwarysta sam podjął odpowiednią decyzję. Mianowicie na ten moment parametry wyglądają tak:

no3: po4 : k : mg : ca / Fe / GH / KH / ph
>20: >2 : 19 : 6 : 60 / 0,2/ 10 / 7 / 7,5

Naczytałem się wiele o stosunkach poszczególnych pierwiastków i przyjąłem za cel takie:
10 : 1 : 20 : 10 : 30
tylko teraz czy zwiększenie potasu do +/- 40 i magnezu do +/- 20 to nie jest jakaś przesada? Co do potasu to znalazłem, że optymalne stężenie to od 20 do 30 mg/l a powyżej to już niekoniecznie dobra sprawa, chociaż z tego co wyczytałem to w większej mierze chodzi tu o zachowanie odpowiednich stosunków Mg-K i Ca-Mg. Mógłby ktoś bardziej doświadczony pomóc ogarnąć jak to powinno wyglądać?
marlowe_
Posty: 45
Rejestracja: 09 kwie 2021, 11:20
Imię: marcin
Lokalizacja: łódź
Akwarium: 1240

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marlowe_ »

Podniesienie do tych wartości potasu to nie jest żadna przesada, poczytaj sobie posty Michała (Oldmike) i zastosuj się do tego,
Facet ma nieziemską wiedzę, którą na wielkie szczęście się z nami podzielił. 5 lat temu go czytałem i nic nie kapowałem, 2,5 roku czytałem wszystko jeszcze raz i co nie co łapałem. Jakieś 3-4 miesiące czytałem po raz kolejny i już z 50% zrozumiałem ;)

aktualnie mam tak, woda 100% RO, odparowania tylko z kranu. K=40, Ca=28 (domyślnie chce mieć max 20), Mg=3,9 (domyslnie chce mieć 1-2 ale zbić cos nie mogę, skądś ten magnez wyłazi) NO3=5. P=0, dodaje intermag max jeden raz na tydzień 0,06 góra, raczej mniej nawet - tak 0,04. I efekt jest, rosliny wreszcie ładnie idą, wreszcie doły mam pełne aż po podłoże a nie kikuty dolne. Testuje zbyt krótko, jeszcze sporo mam zagwozdek, np czym mineralizować, siarczany? chlorki? węglany?

Odzywałem się do Michała na priv, ale go nie ma. Mam nadzieję że jeszcze tu zajrzy i da się zaprosić na piwko (znaczy sie ja będę stawiał ;) bo obaj jesteśmy z Łodzi
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Jako niepraktykujący abstynent zaproszenie przyjmuje ;-)
Lipa jest z tym potasem. Podałem z cytrynianu potasu no i daje odczyn zasadowy. Amoniak w wodzie i biała woda bo fosfor miałem. Biologia przez kilkanaście godzin padła. Co godzina kilka kropel wody utlenionej + bakterie z zimnej kranówy i po dwóch dniach woda czyściutka. Nic nie mierzę więc z obawy przed zieloną wodą dawałem ekstra PO4 w ilości 0,05ppm ale niepotrzebnie bo widzę po roślinach, że fosfor w szczytach jest. Bor chyba ustawiony względem wapnia, pierwsze nieśmiałe korzonki się pojawiły. Sód większy już od magnezu i widzę gazy w liściach. Idzie dobrze ale muszę kupić rośliny bo 5 na 1m2 podłoża to trochę mało.
Z potasem jest kłopot poważny bo każdy anion z nim w jakiś stopniu szkodzi. Dlatego ja idę w kierunku hodowli bezpodmianowej. Najlepsza forma to KNO3 bo nie zmienia odczynu ale azotany blokują bor więc trzeba pamiętać o tych wszystkich interakcjach bo sypanie mikrusami do akwa zazwyczaj się źle kończy.
Czytałem Twoje kłopoty z toninami. Nie czuję się specjalistą od niej bo miałem podobne problemy. Myślałem, że mocznik rozwiązuje problem ale Ty mając palety raczej nie cierpisz na niedobór sików od tych gigantów. Zatem wszystko opierać się może na nadfiltracji i bakterie są szybsze od tonin i one gniją. Zmniejszenie złoża grozi krótkimi nitkami w najlepszym przypadku na szybach bo mając wysoki potas żaden glon na liściu nie ma prawa urosnąć. Mnie nitki na szybach nie bardzo interesują. Drugi sposób to pasadzić ją w miejscu jak najmniejszego przepływu. Niech te siki tam będą przez dłuższą chwilę. Ostatnia metoda to zejście z GH. Jeżeli ona faktycznie korzysta z NH2 czy NH4 to zmniejszenie ilości kationów zwiększ proporcjonalny udział kationu NH4+. I muszę Ci napisać, że chyba w tym kierunku pójdę. To prawie jak z sodem. Niby to mikroelement ale musi walczyć z K, Ca, Mg by wejść. Tylko z sodem jak z potasem, nie ma go z czego podać. Dlatego powtórzę się ale jak poustawiam makro to zapominam o podmianach bo brakuje mi bezpiecznych anionów.

BTW. Prot to nie ja, choć widzę podobieństwo w swoich poglądach. Aczkolwiek nie we wszystkich.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Ostatnio będzie pewnie już ok 2 miesięcy testuję 2x K > Ca i małym Mg (10:1) na żwirku kwarcowym bez żadnych podsypek.

Dużo lepiej zaczęło rosnąć, ale ciągle jakieś problemy się pojawiały ze stożkami, wzrostem, małymi niteczkami, pyleniem czy gniciem. Trudno będzie, a może nawet niemożliwe dojść, aby wszystko zatrybiło jednocześnie, ale staram się dojść do zadowolenia.

W sobotę poszedł restart (100% wymienione razem z wodą w filtrze) na niższe parametry, aby uniknąć siarczanów i chlorków, razem z generalną przycinką,poszło tak:
C02 - z butli odkręcone full na granicy przyduchy
K - 15 --> KHCO3, KNO3, KSO4
Ca - 5 --> CaCO3
Mg - 0,5 --> MgCl
NO3 - 5 --> KNO3
PO4 - 0
Na - 0,6 --> NaHCO3
SO4 - 1,2 --> KSO4
Cl - 1,6 --> MgCl
CO3 - 7,2
HCO3 - 18,2
Micro intermag z kalkulatora zulixa:
Fe - 0,0156
Mn - 0,0064
Cu - 0,001
Zn - 0,0022
B - 0,0018
Mo - 0,0013
Co - 0,0001

Dozownik dziennie podaje KNO3: NO3 - 0,5 i K - 0,3

Mam nadzieję, że idę w dobrym kierunku. Zobaczymy za tydzień w którą stronę to ruszy.
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Zawsze będą problemy na starcie. Trzeba na nie reagować po prostu.
Nadrabiam zaległości w czytaniu postów i znalazłem to (filmik)
https://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusj ... 81943.html

Olej pierwiastki i ich stężenia jak widzisz rurkę zawaloną bakteriami od NO2. Albo gość zapomniał włożyć złoże dla bakterii albo ten kubełek ma masakryczny lewy przepływ. Raczej nie podejrzewam, że nawozi KNO2 (2!!) bo nie miałby takich glonów. Ten problem trzeba rozwiązać zanim spróbuje się czytać z roślin i ustawiać proporcje.
W przypadku krótkich niteczek sytuacja jest w miarę prosta. Masz kwaśną wodę i NH4 w wodzie. Daj 1 litr zimnej kranówy jako źródło bakterii i przy okazji źródło wszelakich zarodników glonów nad czym boleje, i dozuj 2-3 krople co godzinę wody utlenionej jako źródło tlenu. Dopóki rośliny nie zatrybią i nie zaczną produkować tlenu musisz ten tlen jakoś dostarczyć. I 2-3 krople bo więcej to gorzej.
Żeby Ci ręka uschła na temat pomysłu instalacji ozonatora w akwa! Niby dostarcza O3 ale potem to się rozpada do tlenu a tlen w nadmiarze w najlepszym przypadku wybije Ci bakterie a w najgorszym rozpuści rośliny.
Oddychanie komórkowe to cukier (glukoza/fruktoza) + O2 = CO2 + H2O i nie ma roślin. Widziałem filmiki na youtube i zachodzę w głowę po co to ludzie dają? By sprawdzić gdzie roślina magazynuje cukry? W dolnych bo w górnych na bieżąco jest przerabiany na potrzeby. Piszę Ci to by Cię ustrzec, że więcej nie oznacza lepiej.
No i fosfor. Bez fosforanów nie rozmnożysz bakterii. One trochę tych fosforanów potrzebują, no i rośliny na start też je potrzebują.
Jak jesteś pewny swojego kubełka to zlikwidujesz problem krótkich niteczek. Mnie na razie eheim prof 3 nie zawiódł. Rurki wyglądają jak nówki a mam jeszcze jeden koszyczek pusty.
Ale najważniejsza rzecz. Nitki Ci zgniją wszedzie tam gdzie jest widoczny przepływ. Ale w rogach gdzie ja mam rurki ssące choć nie było NH4 w wodzie tam rosły. I tam wsadzę Belem ;-)
Jeżeli chodzi o pył to dla mnie oznaka braku manganu. U mnie sprawa była prosta, dałem kran gdzie od zarąbania jest żelaza z rur. I brązowy pył wyszedł. Dodałem 1ml Profito bo myślałem, że już Tropici nie mam a po znalezieniu Tropici 2ml wlałem. Pył się zrobił zielony. No to kilka ziaren siarczanu manganu i pyłu nie ma. Ale qrna zawsze musi być źle bo pojawiła się spirogyra. No to sru 1 ziarenko miedzi i kilka molibdenu (bo są mniejsze). Kombinowałem tak bo wcześniej ustawiłem sobie bor do wapnia. O dziwo w 2 aptekach nie mieli kwasu borowego w saszetkach tylko borasol. Ustawiłem sobie 750:1 przy założeniu, że nic w kranówie nie było. Mam w zapiskach, że proporcja "niedorobionego Boeing'a" paliła mi stożki czyli 636. Ja wychodzę z założenia, że lepiej na początku spalić jakiś stożek niż miałby być niedobór boru. Codziennie wpada 0,05ppm PO4 z kwasu orto jako źródło fosforanów choć wiem, że i w wodzie i w roślinie fosfor jest. Teraz parametry mam K/Ca/Na/Mg na poziomie 18/10/3/1. Wczoraj lekkie załamanie przeżyłem bo dołożyłem przedwczoraj 1ppm Na z azotanu sodu. A wczoraj z bąblowaniem była lipa. A tu drobny niuansik wt/czw/sob 2x groluxy świecą, pon/śr/piąt/niedz 2x965. Zapaliłem na chwilę 965 i uff. Jednak rośliny preferują niebieskie widmo. Już kombinuje jakiś system by światło się mieszało w ciągu dnia a nie tygodnia.
I najważniejsze. Niski magnez to możliwość trzymania fosforanów w wodzie. Tak na 99,9% bo pewności nie mam, fosforany nie blokują żelaza tylko ten porąbany magnez. Mg-Fe to mniej więcej taka sama zależność jak Ca-B. Jeden bez drugiego nie istnieje a sobie brużdżą.
I niskiego magnezu się nie bój. Znalazłem przykład niedoboru magnezu na roślinie C3/C4. Czerwone dolne liście. Rzecz jasna to kukurydza a nie rotala ale jak Duch tu wkleja fasolę przy tyczkach to ja mogę kukurydzę ;-)

BTW. Ponieważ nie wiem jak ustawić mikro pod makro, żeby mikro nie było za dużo/mało, ustawiłem sobie proporcję Mg/Fe z Hoaglanda 50:1. Czyli na mój 1ppm Mg wyrównałem tropicą Fe do 0,02ppm. Żelaza z kranu nie uwzględniam bo nawet nie wiem ile go wpadło.
BTW2
Znalazłem ;-)
http://www.ks-polska.com/shared/data/ka ... 4-1001.pdf
Strona 8 pdf'a "-Mg". Jak u mnie jak schodziłem z Mg. Co powiedzą poradniki? Niedobór fosforu? Ooo nie.
Na 13 stronie masz poziom sodu w nawozie. A teraz załóżmy, że mam rację i wodne to C4? Ja daję Na i to przetestuję. Robię tylko to co wyszło u mnie i u mnie się sprawdziło lub nie.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Coś u mnie szwankuje..
Czy to powody jeszcze poprzedniego mineralizowania?
Miałem SO4 - 13,5 i Cl - 13,3 przy PO4 - 0 (brak podawania) i NO3 - 3, chyba chlorki wlazły i nieco podgniły przycięte rośliny?

Wstawię aktualne foty:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Czy to problem z manganem?
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Pierwszą rzeczą którą zrób to wlej fosforany. Nawet 0,5ppm. Fosforany blokują według mojej pokrętnej teorii działanie chlorków. Tak, na 100% masz niedobór/blokadę manganu. Ponieważ nie wiesz czy to odwalają siarczany czy faktyczny niedobór lej całe mikro.
Wg mnie pełzacz pokazuje full siarczanów. On nie ma blaszki!
Cały pic polega na tym, że przy braku fosforu a wysokim potasie nie ma znaczenia czy masz 0,1ppm Cl czy 5ppm. Brak gospodarki azotowej to brak odkwaszania i leci stożek. Fosforany chociaż blokują gnicie od dołu ale to słabe pocieszenie. Ale jak będą non stop w wodzie uchronią ją.

Nie zdajesz sobie sprawy ile u mnie poszło ziarenek molibdenu by doczekać "pierdnięcia" tlenu z korzeni. Teoretycznie mam tylko 4ppm SO4. W końcu zakumałem o co chodzi z tym tlenem w roślinie ale strach pisać bo mnie biolodzy do sądu za te teorie podadzą.

Dziś zrobiłem rewolucję w nawożeniu. Albo wóz albo przewóz. O efektach napiszę. Lej fosfor i mikro!

Po to zszedłem z magnezem i Ty również by móc lać fosfor. Już nie ma co pociągnąć fosfor ze sobą by magnez bruździł. Na dziś 18/18/3,5/1 K/Ca/Na/Mg ale w anionach rewolucja.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Fosfor podniosę do 0,5 i dam na dozowniku 0,1 dziennie. Ale ile ustawić na dozowniku micro intermagu Fe - 0,0019, Mn - 0,0008 czy więcej?


EDIT:
Na początek podałem: Fe 0,0078 i Mn 0,0032
Ostatnio zmieniony 09 cze 2022, 17:11 przez marcinbp, łącznie zmieniany 1 raz.
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

marcinbp pisze:
09 cze 2022, 16:37
Fosfor podniosę do 0,5 i dam na dozowniku 0,1 dziennie. Ale ile ustawić na dozowniku micro intermagu Fe - 0,0019, Mn - 0,0008 czy więcej?
Mikro daj całość po podmianie jeżeli je robisz. 1 dawkę bo inaczej przed kolejną podmianą będziesz miał dopiero odpowiednie proporcje np. Ca do B lub manganu których się właśnie pozbywasz!

Jeszcze jeden plus fosforu. Jeżeli przegniesz z mikrem, bo np. źle dobierzesz dawkę, fosfor uchroni częściowo roślinę. Bez fosforu roślina jest bezbronna.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Zamysł jest taki aby robić dolewki wodą ro i w razie konieczności zrobić podmiankę.

Dozownik dziennie:
1. KNO3 (NO3 - 1, K - 0,6)
2. PO4 (PO4 - 0,1)
3. Micro (Fe - 0,0019, Mn - 0,0008)
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Wlej mikro po podmianie. Idea jest dobra ale nie ustrzeżesz się przy starcie kilku podmian. Sporo kombinowałem i nijak mi nie wyszło by ustawić wszystkie proporcje i już tylko dolewać RO.
Docelowo mam wszystkie sole makro jak K/Ca/Mg/Na w azotanach i tak sobie ustawie proporcje, że z azotanami będzie wpadało wszystko w proporcji która się sprawdza. Na dziś wcale nie jest lepiej z sodem na poziomie 3 niż 2ppm i wiem, że z nim zejdę bo bruździ potasowi. A mikro wleje jak zobaczę niedobór manganu na nowym liściu. Docelowo już będę miał rośliny wskaźnikowe, teraz wlałem więcej by tym głowy nie zaprzątać. I tak wiem, że czeka mnie podmiana to ewentualnie sobie skoryguję.
Jeżeli to co dziś odwaliłem się nie sprawdzi kolejne ziarnka molibdenu wpadną + miedź. Może i ekstra bor bo wlałem fosforany a wiem, że się nie lubią.

Ile na dziś bym dał, żeby mieć w akwa pełzacza (molibden) i staurogyne (bor i mangan).

Edit
Ty masz problem z żelazem a nie manganem. Mangan masz. I albo jeszcze masz blokadę od magnezu albo chelat Ci trzyma żelazo w ryzach. Jeżeli CO2 dajesz całą dobę, zakręć na noc. Skoczy pH do góry i będzie dostępne.
Ja rozróżniam niedobór żelaza od niedoboru manganu tak, że niedobór Fe to koncówka liścia zielona a przy łodydze biała, przy manganie jest odwrotnie. Przy użyłkowaniu pierzastym. U Ciebie bonsai tak wygląda.
Helferi i staurogyne są również od boru a one ładnie wyglądają. Musisz dać czas by chelat się rozpadł.

Jeżeli dobrze widzę to Ci ciurka gaz z roślin. Tak? No to molibden masz ustawiony perfect.

Edit 2
Qrde, Ty wystartowałeś w sobotę to tak nie bardzo można cokolwiek powiedzieć o nowym nawożeniu. Sorry dopiero teraz przeczytałem uważnie. No to musisz uzbroić się w cierpliwość. Potas szybko wchodzi tylko w stożek. Żeby roślina się odgloniła od dołu i wpłynął tam potas potrzeba czasu. Gazowanie nic nie da. Będzie Ci trzymać jedynie stabilnie żelazo. Mangan i cynk dość szybko się rozpada. Chelat miedzi to nie wiem.
Świeć 10h ale słabszym światłem. No i pomyśl nad zakręceniem CO2. Przy częstych podmianach i niskim pH zależnym od kH to można stosować nawóz Fe/Mn 10:1. Mangan się rozpadnie a Fe w 20% i będzie lux. Ale 2:1 wymaga pełnego przejścia do jonów dostępnych i przy takim nawozie zaraz będziesz miał blokadę żelaza od manganu. Na czerwonych nie będzie to aż tak rażące jak na typowo zielonych. Musisz uzbroić się w cierpliwość no i przyśpieszyć rozpad chelatów. Ale nadal masz stare parametry nawożenia w łodygach.
Ale na gnicie to fosfor i gospodarka azotowa. I obserwuj rośliny bo może się okazać, że w nowej wersji nawożenia czegoś brakuje.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

To może jeszcze ja raz precyzyjniej napiszę.

W notatkach mam przejście na K >Ca datowane na 11.03.2022
I tak kombinuję od tego czasu, szukając optymalnych parametrów. Wniosków wielkich nie wyciągnąłem, bo mam wrażenie że robiłem to nieco chaotycznie. Jeden jaki mi się nasuwa to taki że siarczany = chlorkom to jest problem z rozpuszczaniem/gniciem.

Moje parametry poprzedniego mineralizowania z 18.05.2022
K-20 Ca-10 Mg-0,5 SO4-13,7 Cl-13,3 Na-0,9 NO3-2,8 PO4-0 i micro intermag Fe-0,0012 Mn-0,0005

Ostatnio zakupiłem sole potas i sód z wodorowęglanów jak przypomniał mi się post
macek.g pisze:
04 lis 2021, 23:31
Wiesz lubie Rataja bo tak jak on czy Drak sa profesorami/doktorami z zakresu roslin i wiem ze Rataj akurat ma taka teze,niechce mi sie szukac ale np. chcialbym uslyszec uzasadnienie dlaczego...,skoro np. co mowi nam sucha masa rosliny ile jest K a ile jest Ca czy Mg ,wiec nawet w suchej masie K jest wyzej dla zdrowego wzrostu/zapotrzebowania .

Jak juz kiedys podawalem osoba ktora ,przez jeden rok testowala jeden skladnik i w kolejnym nastepny
tylko dla jednego skladnika poswiecala wszystkie zaleznosci itd.
prowadzila zbiornik na
Ca -4.8
Mg- 0.8
k -16
tam niebylo zadnych problemow.
Tym sposobem mogłem uniknąć siarczanów i chlorków, kosztem węglanów.

Dla przypomnienia 3.06 parametry ustawione:
C02 - z butli odkręcone full na granicy przyduchy
K - 15 --> KHCO3, KNO3, KSO4
Ca - 5 --> CaCO3
Mg - 0,5 --> MgCl
NO3 - 5 --> KNO3
PO4 - 0
Na - 0,6 --> NaHCO3
SO4 - 1,2 --> KSO4
Cl - 1,6 --> MgCl
CO3 - 7,2
HCO3 - 18,2
Micro intermag z kalkulatora zulixa:
Fe - 0,0156
Mn - 0,0064
Cu - 0,001
Zn - 0,0022
B - 0,0018
Mo - 0,0013
Co - 0,0001

Dodałem dzisiaj PO4 - 0,5ppm i micro Fe 0,0078 Mn 0,0032

Tak gazuję 24h przy kh = 1,5 mam ph = 6,0 (tyle pokazuje pomiar miernikiem).
Coś mi tam bąbluje ale miewałem już lepsze gazowanie.
Posiadam oczywiście żelazo 13%, ale zostało mi jeszcze Fe hybrid z qualdropa na bazie glukonianu, może to podać na próbę i zobaczyć efekt?
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Podaj całe mikro ale w pokrętny sposób. Wylicz tak by dobić do 0,01ppm Mn ale tą dawkę daj do odrobiny wody RO ze szczyptą KHCO3 i rozpuść. Ta szczypta zrobi Ci ph~13 i chelaty powinny się rozpaść po kilku godzinach. Ekstra Fe nie dawaj.
Na wszelki przypadek zakup borasol w aptece. Jeżeli staurogyne będzie wywalać Ci bardzo grubego liścia wtedy tylko bor sobie wyrównasz do Ca.
Teraz musisz być czujny, bo stary nawóz w roślinie miesza się z nowym z wody i nie wiadomo co wyjdzie.
Nadal uważam, że sód jest niezbędny roślinom. Ale jak kiedyś dojechałem do poziomu potasu a K=Na to 30:1 względem magnezu to zblokowałem magnez. Patrzę i obserwuje krynie czy łapie na liściach jakąś rdzę ale jeszcze nie. Ale jeszcze sód ma wadę, że psoci potasowi. Ponieważ już tak ganiałem z potasem i sodem w górę i od szampana do martwej wody było to teraz zrobiłem myk. Z grupy K/Ca/Mg/Na tylko sód uwadnia. Tylko. Ale jest jeszcze jeden jon który uwadnia. To chlorki. Ale ja wiem, że wysoki potas i chlorki się wykluczają więc wyrównałem K z Ca (słabo bo słabo ale wapń potas blokuje) z węglanów i chlorków by Cl było w okolicy 5ppm. Ale dzień wcześniej dla bezpieczeństwa podałem 0,4ppm PO4 a wczoraj dodatkowo 0,2ppm jako ochronę przed chlorkami. Pogrzebałem przy roślinach i tylko 1 miała full tlenu przy korzeniach. Większość starych korzeni pokryła się brązowym śluzem a i brzegi liści mają takie objawy. To te słynne okrzemki a wg mnie bakterie nitryfikacyjne. To, że pokrywają korzenie może oznaczać, że wybrały sobie to miejsce jako najlepsze miejsce dla rozwoju bo tam mają tlen. Czyli coś zatrybiło w tym. Dodaję ciut wody utlenionej by się wyniosły ale wniosek jest jeden. Kilka godzin bez przepływu i bakterii nie masz.
Pal długo ale słabo jak masz możliwości regulacji. Widmo niebieskie jest wydajniejsze dla chlorofilu a aczkolwiek jestem zwolennikiem mieszania widm czyli pełne spectrum = świetlówki.
Edit
Szczerze powiedziawszy ja już na starcie wyregulowałem B do Ca. Jak dolałeś fosforu to 1000:1 Ca/B jest bezpieczne. A prewencja czasami jest potrzebna.
Edit 2
Dla rośliny Fe2+ jest dość niebezpieczne. Dlatego tworzy wokół korzenia strefę tlenową gdzie stężenia mogą przekroczyć 50-60ppm O2 by utlenić Fe2+ do Fe3+. Z manganem Mn2+ jest podobnie ale w fotolizie jest wykorzystywany mangan na 3 i 4 stopniu utlenienia. Takie rzeczy właśnie mnie przekonują, że mangan (choć jest go mniej w roślinie) jest ważniejszy dla roślin niż żelazo.
Pozdrawiam
Michał
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Edit 3
Jeżeli nadal masz problem z siarczanami to spróbuj poniższego nawozu
https://www.aquasabi.com/Microbe-Lift-P ... Fertilizer

Ja go mam ale zapomniałem o tym. Sypałem molibdenem + miedź i rośliny ruszyły. Aczkolwiek miedzi aż tyle nie potrzeba bo z ledwością mchy przeżyły (obrzydliwie ciemnozielone). Rośliny przeżyły i nie zauważyłem żadnego złego objawu nadmiaru miedzi na korzeniach oprócz jednego rozmiękczonego liścia który z czerniał.

Na 100% nie mam przewalonych siarczanów w akwa i z lekka mnie zastanawia dlaczego muszę tyle lać (w Tropice są siarczany ale ja oszczędnie leje mikro). Znalazłem artykuł gdzie ten antagonizm jest związany z tym, że molibden i siarczany korzystają z tego samego przenośnika więc blokada jest na zewnątrz rośliny. Ile tego lać? Masz już wysoki potas i jeżeli nie masz z nim problemu to zobaczysz to od razu. Na tym polega potęga jak i zarazem przekleństwo potasu. Wszystko wchodzi bardzo szybko. U mnie pierwszym objawem było pojawienie się bocznych korzeni za które odpowiada mangan. To była kwestia godzin a łatwo to było zauważyć jak korzeń główny pokryty jest brązowym bakteryjnym śluzem. Brązowy jest od Fe najprawdopodobniej bo ten śluz jest biały w realu.
Edit 4
Chlorki nie pomogły ale nie zaszkodziły bo fosforu mam sporo. Nic nie jest w stanie zastąpić potasu a sód szkodzi chyba znacznie lepiej niż magnez. Bo blokada jest i na zewnątrz i wewnątrz rośliny.
Ca/Mg 12:1 to za mało magnezu. Ale musiałem spróbować.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Wróciłem z weekendu, słabo u mnie to wygląda.. napisze coś więcej jak wrócę do domu.

EDIT:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Zmierzyłem z ciekawości no3 i po4, spodziewałem się że raczej nie zeszło bo brak przyrostów, a ku mojemu zaskoczeniu wyszły oba 0. I chyba stąd poryte, pogniłe stożki? śmiało strzelać kno3 do wysokości no3 10? i po4 o kolejne 0,5?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Nawożenie roślin”