Skrypt forum został zaktualizowany. W przypadku problemów z logowaniem prosimy o skorzystanie z opcji Nie pamiętam hasła.

Prawidłowe parametry K Mg Ca

Makro, supermakro, mikro - jak sobie z tym radzić i zapewnić piękne rośliny w akwarium?

Moderator: Administracja

ODPOWIEDZ
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Wystartowałem z parametrami 18:10:1:1 K/Ca/Mg/Na. Dodałem PO4 koło 0,5ppm na potrzeby rozrostu korzeni.
Potas z cytrynianu, reszta z kranu. Ponieważ w kranie mam SO4 dodałem ekstra molibden + miedź. W kranie są chlorki również.
Bąblowanie było słabe. Codziennie dozowałem 1ppm Na z azotanu. Ani nie poprawiłem ani nie zgasiłem nędznego bąblowania.
Potem był strzał wapniowy by zblokować magnez. 2ppm z węglanu i 2ppm z chlorków. Totalnie zgasiłem potas. Już była lipa.
Podmiany z proporcjami z przeszłości o proporcji 2:1:0,4 K/Ca/Mg kompletnie niczego nie zmieniały. Potas w rośliny nie wchodził. Cały czas doły były zaglonione. Jedynie najmłodszy liść był bez nitek na blaszce. No cóż sód blokuje!
Ale wtedy była gadka o opadniętych liściach u Ciebie na szczycie. Na 100% to niedobór Mg, gdzie dominuje, K, Cl i wapń. Przeżyłem to na rubin. No szkoda, że rubin nie przeżyła. Wtedy miałem proporcje 24:12:1 i odrobina sodu.
Ale te opadnięte i zaglonione liście zasugerowały mi również niedobór magnezu. Winny sód bo blokuje i potas i magnez. Niewielka podmiana i wpadła proporcja 16:8:1. Bez sodu. Nie nie wyrównałem tą podmianą Ca/Mg 8:1! I momentalnie fosfor mi zszedł do zera. Krynia jeszcze wtedy nie łyknęła grama azotu, przed K+cl chronił go tylko fosfor. Momentalnie najstarszy liść zgnił i pojawiły się kropy. Ca/boru źle ustawione.
Ale przy fosforze = 0, ciurkało pięknie. To był dla mnie mega fatalny wskaźnik bo głównie nim się sugerowałem, że to fosfor bruździ. 0,001ppm PO4 i totalna lipa.
Magnez poskręcał liście, pojawiły się chlorozy i dodałem fosfor, dużo fosforu (20ppm wpadło). Lipa z bąblowaniem, doły ładniejsze. Wniosek jeden, nadal za dużo sodu. Podmiana za podmianą 20:10:1 i potas nie wchodził. Robiłem podmiany i wtedy jakby potas na moment wchodził. Ale na następny dzień wlałem całość mineralizatora na raz. Żadnego bąbelka. Wlałem całe mikro (prawie 0,01Fe) bo sporo wapnia wpadło. I lipa. I wtedy olśnienie. Czy to czasem ekstra miedź nie zblokowała mi żelaza? Liście miałem mega zielone więc wystarczyło na syntezę chlorofilu, na Fe-S który obsługuje gospodarkę azotową i fotosyntezę zabrakło. Ja pierdziele, przez 20 lat okaże się, że miałem niedobory żelaza. Dosypałem żelazo z soli Mohra. Już byłem poza domem zatem dzieciaka bombardowałem pytaniami czy bąbluje czy rośliny czernieją. Nic, zero reakcji. I wtedy olśnienie. Podnieś Ca/Mg/Na a fosfor je zblokuje aczkolwiek będzie preferencyjnie wpuszczał magnez. Tylko fotosynteza + gospodarka azotowa która zależy od fotosyntezy wpuści w końcu potas. Zadziałało wczoraj.

Dziś zrobiłem znów podmianę. Z kranówy + RO znów wpadł tylko Ca/Mg/Na, bo potasu w wodzie nie ma za wiele. Wpuszczam też siarczany i chlorki ale daję nawóz gdzie molibdenu jest sporo i te 3ppm SO4 na podmienianą winien olać.
Na 100% mam przewalony fosfor. Dlatego go na razie nie podaję. Tylko na pełnym świetle bąbluje ciurkiem, na samych groluxach jeszcze nie. Ale wieczorem kolejna podmianka. Schodzę z potasem, podnoszę wapń, magnez i sód.

I gdybym całkowicie zszedł z sodem by było jak dawniej. Bez glonów ale bez fotosyntezy.
Czas od zapalenia pełnego światła do ciurkania bąbli z ran to 3minuty dla monnieri. Koło 10minut dla warszawskiej ludwigi. Bablowanie jest również z korzenia ale i wali z czystego podłoża. Wiem co to jest ale to inna inszość. Qrna, teraz kolejne 20 lat będę ustawiał parametry przy fotosyntezie.

Nigdy nie mogłem podnieś fosforu. Przy 2-3ppm PO4 miałe spadówę liści zdrowych na ludwigiach. To niedobór miedzi ale teraz molibden robi z nieorganicznego/organiczny fosfor i jest nieszkodliwy. Zasiarczona woda była problemem. A siarczany przy niedoborze/blokadzie molibdenu to sinice. Najczęściej, bo brak NO3 to podstawa sinic ale to wymaga dłuższego czasu bo tlen musi uciec z podłoża. Ale totalny brak fotosyntezy to już pewna sinica, no i nitki. Bez O2 w wodzie zapomnij o utrzymaniu biologii. Jest taka synergia między bakteriami a roślinami, że czacha dymi. Te w żwirze są najważniejsze.

Edit
Sód jest niezbędny by przeprowadzić fotosyntezę. Przede wszystkim jest też potrzebny organizmom wodnym. One posiadają pompę potasową - sodową. Natura to pogodziła. Chlorki? Dla roślin nie potrzebny w dużych ilościach zjawisko/efekt Halla (?). Dla organizmów to mega ochrona przed NO2 który jest bardzo toksyczny.
Jak ustawić fosfor? Jeszcze 2 podmiany i będę miał na poziomie wapnia. ;-) Zobaczę po nowych liściach co się dzieje.

Edit2
Przy wysokim już fosforze zrobiłem strzała magnezowego 2ppm z azotanów. Nic się nie stało.
Podejrzewałem, że może już niedobór siarczanów mam, dałem 1ppm Ca z siarczanów. Nic się nie stało.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Dolałem wczoraj wieczorem magnezu 0,2ppm ale nic się nie zadziało.

Wczoraj wieczorem zauważyłem też wspomniane przez Ciebie stożki manganowe 2mm, macrandra green takie ma. Czyli mangan jest. Podałem nieco trace wczoraj i dzisiaj chyba powtórze aby cynkiem podgonic.

A teraz zapodałem sodu 0,1ppm i mocznika 1ppm.

Magnezem jeszcze 0,2ppm podleje, ale może to żelaza też i u mnie brakuje?

Szyby które czyszczę przednia i boczne, pyłu też nie widać, więc mangan jest na stówkę.
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Zabawy z mikrem źle się kończą. Na zatrucie manganem najlepiej podać wapń. Cynkiem zatrujesz krzaki na amen. Przy cynku nie ma taryfy ulgowej. Będzie składać roślina liście na noc, auksyny masz. Musisz razem z magnezem podać wapń. Inaczej Ci poskręca rośliny. Ale żaby wapń i magnez nie blokował potasu musi wpaść fosfor. Ustawienie sodu na końcu. 20ppm po4 to za dużo. Ładnie Babluje ale liść mały i chlorotyczny. A mikro to ja wiem, że mam w wodzie.
Jutro kolejna podmiana, inaczej bym musiał akwa wapniem i potasem zalać. Bo magnez mam i obawiam się, że to on chloroze zrobił. Ale jest tak skutecznie blokowany, że nie skręcił liścia.

Dla mnie jest najważniejsze, że węgiel wchodzi. Cynk jest, Babluje to żelazo, mangan, molibden jest. Teraz ustawić potas, wapń względem magnezu i sodu. No i zejść z fosforem.

Żelazo też jest bo jest fotosynteza i azot schodzi bo jest fotosynteza. To wszystko jest ze sobą powiązane.

Są jeszcze powiązania których nigdy nie potwierdziłem w proporcjach.
Magnez jest w synergii z azotanami.
Siarczany powodują wzrost stężenia cynku w roslinie. Nigdy z niedoborem cynku nie miałem do czynienia chyba, że go manganem zblokowałem.

Liście się poskładały, nie mam problemów z cynkiem przy wysokim fosforze. i już nie ma po co mocno świecić. Tryb nocny już włączony.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

OK, podałem wapnia 4ppm i magnezu 0,2ppm. Jako że poszło z siarczanami to molibden podlałem 0,004ppm.

Na teraz od początku dolane było:
K ~ 28
Ca ~ 12
Mg ~ 1

Melodia przyszłości ale mam nadzieję że dojdę do takiego momentu, żeby dozownik podawał coś takiego codziennie z azotanów:
NO3 - 1
K - 0,3
Ca - 0,154
Mg - 0,015
PO4 - 0,1 ~ 0,2
Jakby zaskoczyło to myślę, że podwójna dawka powinna kiedyś wchodzić i tylko dolewać czyste RO :).
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Muszę Ci się przyznać, że równie mocno zastanawiam się jak po ustawieniu nawozić. Bo ustawienie w wodzie makro a uzupełnianie makro to dwie różne sprawy.
Jeżeli perfekcyjnie ustawie fosfor to wapń i sód będą blokowane najmocniej przy korzeniu czyli będą najmniej potrzebne. Zatem najwięcej będzie schodzić z promocji potasu i magnezu. Zatem mnie wychodzi proporcja 10/4/1/0,5 k ca mg na. Fosfor będę uzupełniał co tydzień z 0,5ppm. Azotany będę codziennie dozować. Ale poziom będzie niski koło 2ppm.A mocznik jak będę miał rośliny wymagające go 2% azotanów. Zrobiłem podmianę, drugą dziś, by podnieść wapń i sód. Dodatkowo przed podmianą bo jej specjalnie nie planowałem, wlalem potas z KNO3 1,5ppm. Wszystkie liście kryni są na lustrze wody. Pobiera co2 i produkuje tlen. Tą podmianą zszedłem z fosforem poniżej wapnia. Jutro wkleje szacunek parametrów jakie mam w wodzie. Molibden wpada tylko z mikro i tylko dlatego, że ciut siarczanów wlatuje.

Przy wysokim potasie łatwiej się nauczyć antagonizmów. Jeden dzień i już wiesz, że mangan blokuje cynk. Nie trzeba czekać 2 tygodni. Gdyby u mnie była fotosynteza pewnie z nadmiarów bym szybciej wychodził. A tu mały błąd, weszło w roślinę i trzeba czekać miesiąc by coś uroslo.
Mocznik ponieważ jest przerabiany na NH3 też trzeba będzie nisko dawkować by nie zdławić potasu.

Edit
Cykl azotowy już mi się skończył. Dopóki filterek wypluwał no2 każda nitka od razu gniła. No2 starczyło tylko do połowy akwa. W pierwszej wszystko zgnite, w drugiej zielone. Ubiłem bakterie w filtrze bo znikł brąz z akwa. I ubiłem te od nh4 a chciałem ubić obie bakterie by cykl się zaczął od nowa i żebym nitek nie wyciągał. Pomysł dobry ale brązowy śluz był w rurze wylotowej a ich nie wybiłem. I to wada fosforu. Bo już tylko fotosynteza i etylen może je ubić. Tlen z fotosyntezy nie pozwoli na rozwój nowych ale stare będą żyć dłużej. Te zgnite wywalają tyle cukru do wody, że no3 mi znika bo denitryfikacja zachodzi na dnie. I dobrze. :)
Pozdrawiam
Michał
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Edit
Zamotałem się. Jak stracę fotosyntezę to magnez zaczopuje mi rośliny na amen.

Edit2
Fosfor nie tyka ani magnezu ani potasu. Tylko wapń i mikrusy.
Pozdrawiam
Michał
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Edit
Mikrusow nie rusza fosfor. Zrobiło się zielono, złożone liście, babluje. Tylko magnez zblokowalem wapniem. Trochę chlorkow z kranówy i już kłopoty przy wysokim potasie.

Edit2
Można powiedzieć, że dochodzę do parametrów które miałem na kranówie. K=ca/0,1mg=sod. I dużo fosforu. Namotałem dziś w akwa strasznie. Jak jutro będzie lipa z bąblowanie dobije wapń do poziomu potasu. Chyba z azotanów bo przy kh=4 trwa to długo. No i jeszcze z sodem pokombinuje ale już po 0,1ppm a nie lubudubu.
Z fosforem przegiąłem, znów mam poziom wapnia ale nie widzę by rozrabiał. Pomaga blokując wapń a wapń blokuje magnez i potas wchodzi. Podnosić już go jednak nie zamierzam.
Warszawskie już zaczęły podnosić liście na noc więc cynk tam dotarł. Mangan jeszcze nie. Od dołu jeszcze nie są bordowe.

Jak znam życie to jutro będzie lipa.

Mnie magnez bruzdzi. I tylko wapń potrafi go zblokować. Ale trzeba go jednak mieć.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

U mnie dalej problemy, już tak namotałem, że planuję kolejną całkowitą wymianę wody, już ro mi się napełnia do pojemników. Wydaję mi się że za dużo już tych azotanów i fosforanów mam. Mikrem też namieszałem.

Np gnicie na macrandrze, a mangan niby powinien być. Pewnie fosfor zblokowany, ale trochę mam obawy przed dalszym dolewaniem magnezu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek



Nowy pomysł to wystartować z takimi parametrami i lekko dodawać magnezu:

Obrazek

+ mikro intermaga z deko podniesionym manganem (fe:mn 1,5:1) i molibdenem aby siarczany przebić.

Dozownik na 10dni:
NO3 - 1ppm z azotanów
PO4 - 0,1ppm
Mg - 0,1ppm z azotanów
K - 0,3ppm z azotanów
z mikro się wstrzymam przez parę dni
Jak nie wystąpią poważne problemy, zmniejszę magnez na 0,05ppm dziennie zwiększając potas.

Do wieczora jeszcze mój pomysł ostatecznie może się zmienić :lol:
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Gnicie stożkow to również chlorki w czubie. Nie masz fosforu w roślinie. I coś czuję, że azot też Ci nie wchodzi. Bor podniosłeś? Z macrandra nigdy nie miałem problemu na wysokim fosforze i borze. Nawet wtedy nie wiedziałem, że ona jest trudna w uprawie. Bor z kranu a zakwaszanie kwasem orto. Bor i molibden są niedocenione a są pieruńsko ważne.
Ja miałem bor, nawet odwalił mi numer z wapniem. Odgloni się ciut i porobię foty.
Jeżeli bor odpowiada za pompę protonową to nic Ci nie wejdzie. Blokada molibdenu od siarczanow i roślina nie ma no3.
Ale żeby weszło to musi być korzeń.

Z chlorkami w roślinie to już bym nie podnosił potasu wysoko. Zszedłem do 0,1ppm CL i tak rozpuszczał. Nie wiem ile podmieniasz ale wlej 5ppm po4 na próbę.

Gdyby Ci rośliny zbladły wlej ca i mg. 10/1 ppm. Zblokujesz potas. Fosforanami zblokujesz wapń i zatrybi. Do wapnia dodaj boru 1000:1 chyba 0,01ppm wychodzi. Albo dolej mikro i wyrównaj wtedy Borem. Mangan musi się natychmiast pojawić w roślinie.

Teraz może azot Ci wchodzić z mocznika a wtedy nh+ za h+ i słabe odkwaszanie.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Podmiana już zaklepana. Małe poprawki jednak dam na początek.
Azot podciągnę do 3ppm razem z magnezem 0,5ppm i fosforem startowym 0,5ppm.
Czy takie mikro będzie dobre?
Intermag plus + dodatkowy mangan, molibden i bor:
Fe - 0,011
Mn - 0,0077
Cu - 0,0007
Zn - 0,0016
B - 0,01
Mo - 0,0023 (tutaj nie wiem ile mogę podbić, wstępnie podniosłem o 0,002)
Co - 0,0001
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Nie za mało kobaltu? Żarcik.
Czemu bardziej boisz się azotanów niż siarczanów? Lepszy jest zielony wzrost niż brak wzrostu i ewentualne gnicie. Zielone zawsze wybarwisz później a zgnitych nie bardzo. Masz nadal chlorki w roślinie i tak szczerze nie masz przed nimi ochrony. Ani azotanów, siarczany mogą zblokować Ci molibden bo nie trafisz z dawką albo dasz za dużo. A fosfor? Do korzeni mega potrzebny.

Za taką fotosyntezę co mam dałbym się kiedyś pokroić. Ale potas mi dalej nie wchodzi! Ja ustawiam K=Ca ~11:1 z Mg. Krynia puściła swojego pierwszego liścia. Żółty, nawet nie ociera się o odcień zieleń. I dół kompletnie się nie odglania!
Zwiększanie mikro nie pomaga, dolałem dziś trochę boru i nie widzę by coś to zmieniło. Rano dodałem tylko węglan wapnia i azotan sodu.
Dlatego schodzę w dół z magnezem i odstrajam się od niego potasem i wapniem. Żadnych siarczanów i chlorków już.
Nie za bardzo widzę różnicę między 5 a 20ppm PO4 więc fosforany już nie wpadną.

Bardziej namieszały mi w akwa odrobiny chlorków i cynk. 5l kranu na 25l RO na 260l akwa a wydłużyło mi nity. Fe w kranie mam zatem jak nie wchodzi odpowiedź jest jedna - magnez.

Edit
Potas jednak wchodzi. Wyjąłem najbardziej zaglonioną i piękny biały długi rozgałęziony korzeń. Czyli przegiąłem z fosforem lekko. Będzie połowa Ca ;-)
Bor też mam w wodzie bo są dłuuuuugie. Mangan mam bo bocznych sporo.
Teraz tylko cierpliwość, bo jak zobaczę jakiś objaw który znam, zacznę sypać na pałę.

Edit2
Już po podmianie. Koraliki tlenu lecą z ran ale jeszcze węglan się nie rozpuścił. Czysta proporcja Ca do Mg z kranu. :)
Ciekawe czy po rozpuszczeniu węglanów to się utrzyma ale czy chlorozy znikną.
Pozdrawiam
Michał
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Kolejne elementy mi się układają w głowie. Pewnych rzeczy jednak do końca nie poznam i szczerze nie zamierzam tego robić.

Fosfor, potas - te dwa pierwiastki pokazują najczęściej czego jest brak albo nadmiar w akwa.
Fosfor pokazuje przede wszystkim nadmiar cynku. To, że rośliny ciągną do światła to oznacza nadmiar auksyn czyli nadmiar cynku. Sporo jest w łódzkiej kranówie cynku dlatego ciągną do okna. Nawet groluxy nie są teraz w stanie przyciągnąć łba do światła. Cynk jest antagonistą manganu, no i na odwrót. Ponieważ teraz mam potas na poziomie wapnia reakcja jest powolna. Mangan jest w wodzie ale w nieodpowiedniej proporcji.
Nie dosyć, że rośliny pokazują nadmiar cynku, to wszystkie nity zszarzały.
Antagonistą manganu jest również żelazo. Żelazo + cynk, miedź (już mało) = pył na szybach i filtrach. Na brzegach liści też jest, mam nadzieję, że to jest na liściu a nie w liściu. Ponieważ w wodzie jest sporo boru to ten pył jest trudno ścieralny.
Nie lubię walić samym jednym pierwiastkiem ale podałem ekstra mangan. 0,00113ppm wpadło jak na razie. I tak właśnie pokazuje fosfor nadmiary.
Podczas podmiany jeden buciek wypłynął. Nie miałem nigdy bućków ale czarny korzeń to pewność, że narozrabiałem z miedzią. Fosfor zatrzymał miedź w korzeniu ale z pewnością sporo wpuścił.
Ale popatrz na to
https://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusj ... 81727.html
Parametry dalekie od moich. Podłoże jałowe ale nie wiem jakie. Ten mineralizator raczej jest oparty na chlorkach ale zmierzam do tego co się dzieje po podnoszeniu fosforu. Krzywią się liście. Też tak miałem po zwiększaniu fosforu.
I dla mnie ten objaw teraz oznacza niedobór molibdenu. Rosną rośliny? Rosną. Bąblują? Bąblują. Czy rośliny wybarwiają się od manganu? Nie. Czy molibden obsługuje w pełni fosfor robiąc go z nieorganicznego w organiczny? Nie. I dla mnie to oznaka, że roślina ma priorytety. Obsługa azotu i fotosynteza jest na 1 miejscu bo wzrost jest wzorcowy.

I parabola z liści dla mnie to będzie znak, że molibdenu zaczyna brakować. Szczerze mówiąc, ja nie wiem co się będzie działo gdy azotany spadną do zera a fosforanów będzie mało. Co te chlorki odwalą. Ja nie chcę chlorków w wodzie.

I niby mam niedobór/blokadę manganu a bąblowanko jest. Priorytety. Mangan obsługuje fotosyntezę, a na gromadzenie antocyjanów w wakuolach nie ma czasu. A molibden w wodzie mam na 100%. Przy tym poziomie fosforu w wodzie, to byłaby jesień.

Edit
Tutaj na przykładzie macrandry masz prawie zblokowany cynk przez mangan. Fota od (macek.g)
https://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusj ... l?start=50
Nie ma lepszego wybarwiacza niż mangan w akwa.
A że w nadmiarze mangan wypala dziury to mój przykład.
Obrazek

"Żodyn" mikrus nie jest dobry w nadmiarze, "Żodyn".

Edit2
Nieobsłużony fosfor chyba blokuje miedź w szczycie. Dlatego roślina ciągnie miedź z ogonków liściowych i jest spadówa liści. Zdrowych liści. I nie wiem czemu to dotyczy tylko ludwigi. Ale ten typ tak ma.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Ostatecznie zmineralizowałem na coś takiego:

Obrazek

Obrazek
Bor do wapnia.
Mangan do żelaza.
Molibden też zwiększony.

Będę dodawał magnez 0,05ppm dziennie z azotanów (przez ok 10 dni).
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Jest to jakaś metoda.
A nie myślałeś o tym by razem z magnezem wpadał fosfor? Też 0,05ppm czyli tyle co magnezu.

Swoją drogą, sód odpowiada za fotosyntezę u roślin. U mnie rzecz jasna. Nie zliczę kombinacji jakie przewinęły mi się w akwa i nigdy nie było bąblowania. Tylko w jednym przypadku była. Gdy fosfor miałem zero. Absolutne zero.

Nie jestem biologiem dlatego może piszę bzdury ale mnie wychodzi, że magnez + fosfor wchodzi na zasadzie symportu. Czyli oba na raz. Nie było żadnej proporcji K/Ca/Mg który by wygenerowała jakiś bąbel tlenu. Co2 ze spieku pod wejście do filtra (ryb nie było), 1,3W/l w świetlówkach.

Teraz mam pierwszy raz od wieków potas niżej wapnia K=0,97Ca. Przy pełnym świetle bąblowanie jest. Teraz kombinuje z manganem.
Ostatnio zmieniony 07 lip 2022, 9:59 przez oldmike, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Fosfor wpada z dozownika 0,1ppm dziennie.
Azot z potasem też - NO3 1ppm i K 0,6ppm.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Nawożenie roślin”