Skrypt forum został zaktualizowany. W przypadku problemów z logowaniem prosimy o skorzystanie z opcji Nie pamiętam hasła.

Bardzo twarda kranówa ,a nawożenie roślin ?!Pomocy

Makro, supermakro, mikro - jak sobie z tym radzić i zapewnić piękne rośliny w akwarium?

Moderator: Administracja

raiders25
Posty: 11
Rejestracja: 02 mar 2020, 10:57
Imię: Tomek
Lokalizacja: Lubuskie
Akwarium: 300L,30,45l
Płeć:
Wiek: 40

Post autor: raiders25 »

Dzisiaj poszła kolejna podmiana tym razem 50L czystego RO .

Niestety mam wrażenie że zielony nalot pojawia się 3x szybciej niż ostatnio .Robiłem podmianę w niedzielę a w poniedziałek o 15 miałem już całą zieloną szybę :? 8-) .
Czyżby to przez ten kwas ?

Dzisiaj parametry na szybko
No3-10
Po4-0,5
KH-7!
Gh-18

Nie wiem czemu tak KH poleciało dodawałem 30ml kawasu 2h po podaniu był pomiar i faktycznie spadek był o 1 stopień .

Jak się szyby nie zazielenią do niedzieli to podmianka w niedzielę ,jeśli będzie atak zielonego to w podmieniam kolejne 50L RO.
debrzyna
Posty: 2931
Rejestracja: 11 mar 2011, 18:18
Imię: Janusz
Lokalizacja: Puszcza Sandomierska
Akwarium: 350, 250
Płeć:
Wiek: 73
Kontakt:

Post autor: debrzyna »

Przy tym spadku Kh uważałbym z CO2 zeby nie przedobrzyć
raiders25
Posty: 11
Rejestracja: 02 mar 2020, 10:57
Imię: Tomek
Lokalizacja: Lubuskie
Akwarium: 300L,30,45l
Płeć:
Wiek: 40

Post autor: raiders25 »

Dzisiaj podmian 50L RO (czyste) + 25L kran .

DO kubła mechanicznego wrzuciłem watę jbl symec i 250g węgla aktywnego seachem

Na testy już nie miałem siły ,zrobię je jutro ,ale spodziewam się ze będzie wszytko w okolicach zera .
raiders25
Posty: 11
Rejestracja: 02 mar 2020, 10:57
Imię: Tomek
Lokalizacja: Lubuskie
Akwarium: 300L,30,45l
Płeć:
Wiek: 40

Post autor: raiders25 »

Panowie i Panie takie pytanie .

Używam żelazo HYBRYDOWE (Fe+2Fe+3) https://allegro.pl/oferta/fe-hybrydowe- ... 7430572723
I myślę ze to jest winowajca moich problemów z zielonymi szybami . Na chwilę obecną dozuję 3 kliki na 300l co 2-3 dnień .Ale i tak mam wrażenie ze to przegięcie

Czy nie lepiej przejść na zwykły chelat żelaza ?

Mam też mikro którego nie stosuje od 2 tyg?
https://allegro.pl/oferta/mikro-500-ml-6135612019
i chyba całkiem pójdzie w odstawkę bo dolewki z kranu są chyba wystarczające .

Tylko co z tym żelazem ? chyba ze polecicie jakieś FE markowe ...
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Post autor: oldmike »

raiders25 pisze:Panowie i Panie takie pytanie .

Używam żelazo HYBRYDOWE (Fe+2Fe+3) https://allegro.pl/oferta/fe-hybrydowe- ... 7430572723
I myślę ze to jest winowajca moich problemów z zielonymi szybami . Na chwilę obecną dozuję 3 kliki na 300l co 2-3 dnień .Ale i tak mam wrażenie ze to przegięcie

Czy nie lepiej przejść na zwykły chelat żelaza ?

Mam też mikro którego nie stosuje od 2 tyg?
https://allegro.pl/oferta/mikro-500-ml-6135612019
i chyba całkiem pójdzie w odstawkę bo dolewki z kranu są chyba wystarczające .

Tylko co z tym żelazem ? chyba ze polecicie jakieś FE markowe ...
Późno ale może jeszcze akwa istnieje.
Blokujesz sobie mangan tym żelazem. Stąd pylenie szyb. Tu może pomóc jedynie odstawienie dodatkowego żelaza i powrót do mikro.
Szkoda tylko, że nie ma podanego składu bo nadal nic nie będzie wiadomo.
Pozdrawiam
Michał
macek.g
Mecenas
Posty: 321
Rejestracja: 25 lis 2010, 15:37
Imię: Marek
Lokalizacja: UK-Debica
Płeć:

Post autor: macek.g »

raiders25 pisze:Panowie i Panie takie pytanie .

Używam żelazo HYBRYDOWE (Fe+2Fe+3) https://allegro.pl/oferta/fe-hybrydowe- ... 7430572723
I myślę ze to jest winowajca moich problemów z zielonymi szybami . Na chwilę obecną dozuję 3 kliki na 300l co 2-3 dnień .Ale i tak mam wrażenie ze to przegięcie

Czy nie lepiej przejść na zwykły chelat żelaza ?

Mam też mikro którego nie stosuje od 2 tyg?
https://allegro.pl/oferta/mikro-500-ml-6135612019
i chyba całkiem pójdzie w odstawkę bo dolewki z kranu są chyba wystarczające .

Tylko co z tym żelazem ? chyba ze polecicie jakieś FE markowe ...

To ze jest w takiej "kosmicznej nazwie hybrydowe" nie znaczy ze jest nie zwykle,a jak najbardziej jest to zwykle w dwoch chelatach czyli:
zapewne glukonianinu oraz?? i tutaj jest problem bo nie wiadomo,a to niewiadoma z twojego punktu widzenia jest bardzo istotna..dlaczego ,a no dlatego ze twoje Ph jest bardzo wysokie
wiec jedna forma czyli glukoninin ,ktory dziala rowniez w niskim pH ,
oraz druga forma tutaj nie wiemy czy jest to EDTA czy tez DTPA i tutaj tez EDTA jest dosc czestym stosowanym chelatem,ale rowniez dzialajacym w zakresie do ph-6.5 moze nawet lekko ponizej.
W twoim przypadku rozwiazaniem bylby Fe DTPA ktory dziala w zakresie 4-9.
Ogolnie nawoz Fe czy tez mikro z Fe kupuje sie z swiadomoscia jakie mamy Ph oraz z jakim chelatem Fe jest dany nawoz .
Obrazek

Co nie zmienia faktu,ze zapewne przedobrzyles z Fe ,z tad taki efekt.
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Post autor: oldmike »

Marek, przyjęło się co jest prawdą, że za chlorozy odpowiada niedobór żelaza. Za biosyntezę chlorofilu odpowiadają jony żelaza Fe2+.
"Chelatacja protoporfiryny IX kationami Fe2+, kierujaca protoporfirynę IX na szlak syntezy hemu, zachodzi spontanicznie i jest odwracalna zarówno w mitochondriach, jak i plastydach, jednak to te drugie są głównym miejscem syntezy hemu w komórce roślinnej."
Chelatacja dotyczy obsadzania magnezu. Tutaj więcej. Kliknij na pdf.
http://yadda.icm.edu.pl/przyrbwn/elemen ... sv60p435kz

Cały pic polega na tym, że mowa jest o Fe2+. Niby wlewamy Fe2+ chelatowane czymkolwiek i powinno trybić a nie trybi. To, że roślina nie łyknie chelatu to jestem pewien. To jest za duża cząstka. Chelat musi się rozpaść by roślina pobrała jon. Stąd kiedyś miałem problemy z manganem bo on się dość szybko rozpada. A że na niego nie działa fosfor to inna kwestia.

Załóżmy, że chelat się rozpada. Pojawia się długo oczekiwany jon Fe2+. Czy ulegnie on utlenieniu do Fe3+? Wątpie. Tlenu w wodzie to 8-10ppm. Ale niech tylko Fe2+ wpadnie przez korzeń do łodygi. Tam jest full tlenu bo to on odpowiada by roślina utrzymywała się w wodzie. I w tym momencie następuje utlenienie do Fe3+. Do stożka wpada nieaktywne żelazo. I tu wkracza cały na bordowo mangan. On jest antyoksydantem czyli przeciwutleniaczem dla żelaza. Z powrotem go redukuje do Fe2+ i wtedy biosynteza chlorofilu następuje.
To są właśnie takie niuansiki co strasznie gmatwają wnioski wynikające z nawożenia. Miałem full manganu w wodzie i jego niedobory na liściach. Okazało się, że transporterem manganu jest molibden. Dodałem go i rośliny momentalnie zatrute manganem. Zamiast zieleni to bordo kolor na młodych liściach. Dodajesz molibden a wchodzi Ci z przytupem mangan.

Kolega ma twardą wodę. Im wyższe ph tym szybciej się chelaty rozpadają. Teraz tego żelaza jest po prostu za dużo względem manganu. Stąd pył. To chyba odwieczny problem na podłożach jono. Może w tym przypadku rozwiązaniem jest Mn-DTPA. Z pewnością jest trwalszy niż EDTA. Mn-EDTA rozpada się w kilka godzin. Podanie samego manganu to błąd. Zrobisz blokadę cynku (karłowacenie liścia), blokadę miedzi (pomarszczysz blaszkę tego kikuta) ale to coś wybarwisz na bordowo. Tak się macrandry green i red zachowują. Stosunek Fe do Mn to 2-2,5 do 1. Jeżeli ktoś uwielbia duże i częste podmiany to nawóz powinien uwzględniać szybki rozpad chelatu Mn. Wtedy 4-6:1 może się sprawdzić no chyba, że się lubi bordowe blyxy.

Takie jest moje zdanie. A wątków gdzie chlorozy zasypują kilkoma ppm Fe bez rezultatów, to ja już setki przeczytałem.

Jestem przeciwnikiem ekstra chelatów żelaza do nawozu mikro. A nawożeniem samym żelazem tym bardziej.

I jeszcze jedna uwaga. Miedź też ma udział w syntezie barwników fotosyntetycznych. Kilka ziarenek i z zielonego wyjdzie Ci ciemnozielony. Ale jak przedobrzysz z miedzią to chlorofil się rozpadnie. I białe liście na szczytach. Tak czasami działają preparaty antyglonowe na bazie miedzi.

Edit:
Tomek. Purigen to moim zdaniem błąd w roślinnym. Zamienia NO3- na Cl-. A Cl może rozpuścić rośliny przy zwiększaniu potasu. Nie ma lepszego źródła azotu niż NO3.
JBL serii e. Mam złe doświadczenie z tym kubełkiem. Mnie się nie udało wyhodować biologii w nim. Jeżeli przez długi czas masz ten łatwo schodzący od palca brązowy osad to oznacza, że biologia tworzy Ci się na liściach/kamieniach a NH4 do NO2 zamiast w JBL'u robi się w mechaniku, o ile wkłady są chronione przed światłem. Docelowo ten brązowy osad powinien Ci zniknąć z akwa i przy złej biologi opanować rurki filtra. Duży przepływ = więcej tlenu = więcej brązowego osadu czyli bakterii przerabiających NO2 do NO3.
Pozdrawiam
Michał
ODPOWIEDZ

Wróć do „Nawożenie roślin”