Skrypt forum został zaktualizowany. W przypadku problemów z logowaniem prosimy o skorzystanie z opcji Nie pamiętam hasła.

Prawidłowe parametry K Mg Ca

Makro, supermakro, mikro - jak sobie z tym radzić i zapewnić piękne rośliny w akwarium?

Moderator: Administracja

ODPOWIEDZ
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Wydaje mi się że przed podaniem mg one już takie były.

edit
I to nie indica, to jest blood red, hong kong lub orange.
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Ta sama rodzina tylko kolor inny. Na 29 jest erectus? Pierwszy by się zwalił od boru.
Grube liście te nowe karlowate?
Mangan widzę, odstępy spore między węzłami więc molibden w roślinie masz. Czy w wodzie to nie wiem.

Ja bym świecił mniej. Po to by liście pobierały co2 przez liścia a pierdzialy tlenem jedynie przez korzeń. To czas na ukorzenianie. Fosfor masz, potas też, azot jest i wchodzi zatem bor i węgiel.
Ja bym poczekał na efekt magnezu bo on Ci namieszał w proporcji. Stożek ściąłbym u dwóch roslin dla przykładu dla innych :) . Produkcji auksyn nie ma u nich, zatem nie ma spływu w dół i musi Ci wybić śpioch. Jak nie wybije dopiero bym podniósł bor.
Martwią małe liście, jakby prosiły o azot który masz, zatem ciut molibdenu bym dał.
Pamiętasz po terapii chemicleanem czy miałeś spadówe zdrowych lisci u ludwigi?
Edit
Eee bez sensu pytanie. Bez Cu nie miałbyś fotosyntezy.

Edit2
Bor to wg mnie jedyny pierwiastek w akwa który nie bierze udziału w fotosyntezie. Nawet napuchniety liść z braku boru u mnie bąblował.

Edit3
Śpiochy Ci już wybiły. To nie jest od wczoraj.

Edit4
Jak dla mnie masz bardzo grube łodygi względem wielkości liścia u tej rotali. U mnie przy zerowaniu wody z boru rotala nanjesham tak robiła. Puchła jej lodyga a liść był bardzo krotki. Vietnamka też. A ponieważ ja zazwyczaj jechalem na kh4, żelazo mi wchodziło w ranę i od razu to było widać. Musisz ją wyjąć i popatrzeć czy gdzieś nie popękała.
U mnie rotale zawsze padały od magnezu. Wallichi robiła choinkę ze stozka, indici rozetowaly. Niby rozetowanie to niedobór cynku. To po cynku z kranówy one oberwały fest. 0,02ppm zn w kranie, 50% podmiany, wysoki potas, bałem się wtedy fosforu o fotosyntezę i nie było co ratować.
Jeżeli masz k ca i mg ustawione, dałbym ciut. Ale już nie licz proporcji tylko 0,0001. Dwa dni odczekaj, sprawdź czy poprawiły się korzenie i innym się nie pogorszyło. Przy korzeniu antagonizm jest z pewnością z azotanami i chlorkami. Czy siarczany? Nie wiem. Każde źródło podaje inne interakcje.
Pozdrawiam
Michał
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Po nocy mam jedno rozwiązanie. Podać k2so4 + ciut ciut molibdenu. Azotany by blokowały bor. Khco3 już bym nie wlewał do akwa. Fe sobie odpuść na razie, ważne że mangan i cynk wchodzi.

Edit
Tu masz przykład nadmiaru boru.
Obrazek
Przy nadmiarze boru, pędy wybijają przy samym szczycie i giną. Zostaje Ci sama miotła. Niby ludwigia się płoży, co by oznaczało, niedobór boru. Ale tu bor jest ale brakuje auksyn ze stożka, i nie ma co spłynąć w dół by wyprostować roślinę. Gdybym świecił punktowym światłem to mogło by sugerować pęd do światła ale rośliny rosły i będą rosły u mnie pod świetlówkami, bo moim zdaniem lepszego źródła jeszcze nie wymyślili.
Co mogło zblokować produkcję auksyn? Magnez blokował już potas. Popatrz na pokręcone liście brevipes. Świetnym przykładem jest blyxa. Ma mniejsze liście, skręcone już, a w nowych tylko mangan i cynk. Czy miałem żelazo w akwa? Miałem, kh=4 świetnie rozkładał już chelaty do jonów. Doły już były zatrute od Fe, chyba to widać? Fosfor już obsługiwał nadmiary i odkładał je w dolnych.
Gdybyś kupił rośliny i po włożeniu ich do akwa sczerniałyby, zmień dostawcę roślin. Potas zawsze Ci powie jakie było nawożenie.

U mnie po dodaniu wapnia już nie z chlorków miało zablokować magnez i sód. Zblokowało potas. Nawet na 10ppm potasu rośliny nie zareagowały. Sinice odżyły. Dziś wlałem sam potas po raz kolejny. Z siarczanów mi się już skończył. Ostatnie 0,93g wysupłałem z pojemnika, reszta z KNO3 choć widzę, że jak korzenie na które pada światło zielenieją to już azotanów jest dużo. Ale bez potasu w roślinie jest lipa. No i kupiłem manganową roślinę pasioną na warszawskiej wodzie. Zobaczymy co ona pokaże - ludwigia glacośtam cośtam. Nie uczę się nazw roślin bo szybko odchodziły.

Tu masz niedobór boru na indicach.
Obrazek

Na NO3 macrandry rosną ohydnie. Gdyby mnie ktoś dziś podstawił pod ścianą i powiedział No3=10 PO4=1 czy PO4=10 a NO3=1 to biorę to drugie. Fosfor nie jest pobierany w nadmiarach!
Najlepsze warunki dla ureazy to ph=6,8/7,2. Dlatego jakoś mnie zawsze ciągnęło do węglanów. KHCO3 węglanu Ci nie da. Da Ci K+ i OH-.

Edit
Ciężko uwierzyć ale to lekki niedobór boru ;-)))))))))))))))))))))))))
I wszystko sprowadza się do podmian. K i Mg szybko się rozpuszczało. Ca z węglanów powoli i bor mógł wtedy namieszać u wrażliwych. Może jeszcze sobie zrobię jakąś malutką podmianę. Ale to będzie ostatnia! Potem tylko dolewki RO bo jak ustawię bor to ni cholery żadnych podmian. Żadnego mikro z chelatów. Nie będę dumał czy chelat Fe już się rozpadł czy nie.

Edit2
Siarczany nie blokują boru. Zazwyczaj paliły się rośliny po podaniu K2SO4. Widziałem niedobory potasu, z testów wychodziło, że azotany były i leciał siarczan. Siarczan robił swoje, potas zblokował wapń na chwilę i bor walił stożek.
Te zdjęcie z korzeniami to gdy miałem 100ppm SO4. Rośliny rosły ale chlorozy manganowe były. W przypadku niedoborów roślina ma chyba jakieś priorytety. Rozdziela brakujący pierwiastek z priorytetem ale to dywagacje.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Właśnie podałem:
- mocznik 1ppm
- molibden 0,002ppm
- siarczan potasu 1ppm

ps. Blyxa u mnie cierpi, spojrzałem dzisiaj czy ma jakieś korzenie, to jakieś pojedyńcze korzonki malutkie mają. Mam wrażenie że ona szczególnie nie polubiła się z chlorkami.


edit
Jak patrzę na te rotale moje, to wydaje się że łodyga jest odpowiedniej grubości, liście są dużo mniejsze niż powinny.
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Tak, chlorki ją rozpuszczały i u mnie.
Dolej fosforu. Kiedy zszedłeś z magnezu fosfor nie jest groźny, Powaga, przy 30ppm PO4 rosły zarąbiście.

Może test na fosforany rozpuszcza fosfor organiczny? I pokazuje, że masz a tu lipa. Ja już o testach zapomniałem. Przy zakwicie miałem NH4/NH3 zero. Testom nie wierzę. Nawet markowym. Oczy Ci więcej powiedzą.

Edit
Zdaje sobię sprawę, że piszę dziwaczne rzeczy. Ale ja moczę odrobinę ziemi w wodzie kranowej (zimnej). Te enzymy bakteryjne (ureaza) to są enzymy glebowe i nie mam pojęcia czy są w kranówie.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

U mnie z dozownika wpada codziennie PO4 w ilości 0,1ppm.

Jeśli podanie molibdenu nie pomoże na białe szczyty, to są 3 drogi: dodać jeszcze drugie tyle molibdenu, dodać całe mikro intermaga lub zwiększyć o 5ppm wapń razem z mikrem (do boru).

A może te mikro trzeba zakupić i przetestować -> https://www.seachem.pl/flourish-trace.html
Tak jak wspominałeś bez chelatów.
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Wapniem przyblokujesz potas i skończy się rumakowanie. Masz fotosyntezę i pilnuj tego. Bor powinno się ustawiać przy bardzo niskich azotanach. Więc ja na Twoim miejscu uzbroił się w cierpliwość. Dodajesz fosfor to okej. Bardzo dobrze. Ale bez korzenia nic Ci nie wejdzie. Nowe liście wyglądają o wiele lepiej niż poprzednie. Daj im trochę czasu.
Musi roślina ciut urosnac by zapełniała się na nowo nowymi proporcjami. U mnie ten sód, magnez, wapń musi być rozcieńczony w środku. Ale wybijają nowe przyrosty tuż przy podłożu więc na 100% mam bor w roślinie inaczej by wybił w połowie łodygi. Potas odpowiada za krzaczenie więc się krzaczy. Długo nie mogłem zakumać czemu wszyscy mają jedną łodygę wallichi a mi się rozwidlała w połowie. Jeżeli k2so4 nie zblokuje wapnia, dodaj bor. Przy okazji daj ciut molibdenu. Liście muszą być większe a to może oznaczać za mało potasu albo za mało azotu czyli być może molibden. Teraz nie wiem ile ca do boru powinno być bo tego się nie da obliczyć. Po rotali poznasz czy wystarczy czy nie. Ale powoli.
Bor też poprawi korzenie u blyxy.

Kolega na Amazoni nie mógł wyhodowac blyxy. Wypadała mu z podłoża bez korzeni. To sprawka braku fosforu. U Ciebie fosfor jest ale brakuje boru. Tylko naprawdę ostrzegam. Z nim trzeba ostrożnie.
marcinbp pisze:
28 cze 2022, 11:10

Jak patrzę na te rotale moje, to wydaje się że łodyga jest odpowiedniej grubości, liście są dużo mniejsze niż powinny.
Dlatego masz tylko "lekki niedobór". ;-) Jak 1ppm K ich nie poprawi to trzeba zadziałać borem. Ale lepiej obserwować łodygowce.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Dzisiaj zauważyłem jeszcze, liście poniżej szczytu u kimberly odpadają, czego to może być przyczyna?

Obrazek

Obrazek

Obrazek
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Zdrowe odpadają?
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Do zdrowych to im trochę brakuje, ale dość wysoko gubią tuż pod szczytem, zaraz będę miał belem z kimberly ;)
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Podstawa liścia zgnita?
Nadmiar fosforu przy braku molibdenu - blokada miedzi.
Nadmiar molibdenu - blokada miedzi.
Fizyczny niedobór miedzi - chelat Cu jest tak samo trwały jak Fe.

Gdybyś nie miał ryb, problem można by było rozwiązać w 1 dzień. Khco3, wyłączenie co2 i chelatow nie ma. Ale musisz podać mikro rozwalone. Ale przede wszystkim zmniejsz światło! Roślina dla fotosyntezy zrobi wszystko. Ludwigie mogą być następne.
Ja Ci nie napisze syp Cu. Masz żyjątka. Po drugie, zaraz zaczną się interakcje między Cu a Mn. Dasz Mn to zn będzie szwankował. Dasz zn to zblokujesz Mn i tak w kółko.
Rozwal chelat w khco3 i podaj. Masz 5ppm ca tylko i wysoki potas. Ile? Trochę, jutro jest kolejny dzień i zawsze też można podać. Ale teraz światło w dół bo Ci 2 listki zostaną.
Może dlatego w tropice miedzi jest tak dużo bo się ciężko rozwala?

No chyba, że to chlorki. Ona Ci rośnie?
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Zamówiłem już ten seachem flourish trace, to podam jak przyjdzie to cudo.

Podstawa liścia nie wydaję się aby była zgnita.

Tak rośnie coś tzn zaczyna powoli odbijać.
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

A ja już potas w wodzie mam.
Myliłem się z jednym. Potas nie zabija krasnorostów a rozpuszcza im chwytaki którymi się trzymają roślin lub dekoracji. Efekt, zaraz będą w filtrze i zdechną. A spadają piękne, zdrowe i zielone od miedzi. Czyli potas wygrywa z wapnem/magnezem i sodem w wodzie. Teraz musi wejść do rośliny.
Mam zakaz wyciągania sinic z akwa bo pod gorącą wodą chcąc odzyskać żwirek, "zasmradzam mieszkanie" jak żona mówi. Z lekka mi już dokuczają a bąblowania nie ma. :(
Po strzale z węglanów i rozpadzie chelatów najbardziej ucierpiały mchy które nie mają korzeni. Teraz odbijają. Fe już mam poniżej 0,01ppm ale ustawianie mikro przy braku potasu w roślinie to przestępstwo.
Gdybym miał wysoko mikro strzał z KHCO3 ubił by wszystko. Ta sól jest niebezpieczna moim zdaniem.
Pozdrawiam
Michał
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Edit
Jest jakaś zależność której nie znam. Między fosforem a.... Synergia z magnezem jest widoczna aż nadto. Ale to chore by celować w ca do mg 9,75 do 1 bo odchyłka +/- 0,1 powoduje blokady. Już mam prawie 4:1 k do ca i brak potasu w roślinie. Ja rozumiem, że potas jest osamotniony ale kiedy miałem szampana w akwa to ja przez przypadek wyszedłem ponad ca. Test na no3 był zwalony i codziennie leciało 5ppm no3 z kno3. Na następny dzień 0ppm i znów. Rosło więc schodzi. Kiedy pierwsze ryby padały zajarzyłem, że coś jest nie tak. Test był zwalony. Po4 ponad 30ppm, więcej nie mógł pokazać. No3 nowy test - kolor czerwieni, nawet nie do rozróżnienia przez ludzkie oko. Ca do mg w kranie 10:1. Na 5ppm, CL 5ppm SO4 22ppm. Boru od zarypania bo aż 0,16ppm ale był blokowany azotanami, więc zjawiska palenia nie miałem.
Wlalem teraz do 10ppm po4. Jeżeli molibden jest w roślinie nie powinno być spadówy liści. Ale coś mi się widzi, że wapń i fosfor chyba się mocno blokują że wskazaniem, że to fosfor blokuje wapń. To nie ma nic wspólnego ze strącaniem bo te stężenia nie pozwalaj na takie zjawiska. Gleba z wilgotnym roztworem to coś innego. Muszę to sprawdzić bo mnie to męczy.
Czy te 10ppm po4 spowoduje chlorozy? Jak nad ranem będą się rośliny krzywić to cynku fosfor nie rusza. A jak będę zbierał ludwigia z lustra to blokada miedzi.
Warszawska kranowa to albo dużo sodu albo magnezu. Stożki skarlowaciale były a dolnych nie było. Pod światłem nawet się nie wyprostowaly zatem boru to w niej nie ma.

To by był zupełnie inny system nawożenia w porównaniu do podłoży jono
Pozdrawiam
Michał
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Edit
Jakim Ty pokarmem karmisz ryby? Typowo roślinnym, czy coś na bazie suszonych rozwielitek dostają (pokarm mięsny)?
Te białe brzegi mogą oznaczać niedobór fosforu. Masz/miałeś K+Cl w akwa a ponieważ glony nie przetwarzają NO3 to jedyną ochroną przed gniciem jest PO4. Spadł Ci do zera i to co masz to rozpuszczone nitki.

Na razie efektem Ca=PO4=10ppm jestem zachwycony. Przez 2 godziny na samych groluxach dół mocno zzieleniał i liść błyszczy (potas). U góry tylko łodyga zzieleniała. Molibden i miedź ekstra mam w akwa więc spadówy nie powinno być. Nowa ludwigia się trzyma i puszcza gruby korzeń. Czy będzie bąblowanko na 965, to nie wiem. Azot na 100% mam przewalony. Trudno, będzie zielono.

Edit2
Teoria na szybko. Że magnez przykleja się do PO4 przy wchodzenia to pewne. Ale przy wchodzeniu NO3, chyba potas się przykleja do NO3. Wapń jest wtedy blokowany przez fosfor, bo podchodzą te kationy pod jeden transporter. Ma to sens i uzasadnia czemu mi kiedyś szło. Ja pierdziele ;-)))))))))))))))))))
Pozdrawiam
Michał
ODPOWIEDZ

Wróć do „Nawożenie roślin”