Skrypt forum został zaktualizowany. W przypadku problemów z logowaniem prosimy o skorzystanie z opcji Nie pamiętam hasła.

Prawidłowe parametry K Mg Ca

Makro, supermakro, mikro - jak sobie z tym radzić i zapewnić piękne rośliny w akwarium?

Moderator: Administracja

ODPOWIEDZ
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Oki. Nie bój się fosforu. Ale fosfor na poziomie wapnia to przegięcie było. Musiałem to jednak sprawdzić. Cały potas idzie w korzenie.
Pozdrawiam
Michał
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Edit
Zielona końcówka liścia a bladość od podstawy to niedobór/blokada manganu.
Widzę jak mangan wchodzi w liście, czerwienieje liść między żyłkami od łodygi.

Z plusów. Ładne bąblowanie z dna czyli azot schodzi.
Ponad rok temu miałem blyxy. Rozpuściły się blyxy wtedy od chlorków i braku gospodarki azotowej. Ale jedna wtedy kwitła.
Właśnie jedna z nasionka wybiła mi ze żwiru. A ponieważ ona strasznie bordowiała od manganu to mangan jest zblokowany.
Sypnął bym więcej ale można przegiąć jak z każdym mikrusem. Łódzka kranówka ma full żelaza, cynku, boru.

Brązowe brzegi po całości liścia to chyba nadmiar boru. Chyba. Macrandra green zawsze mi takie coś pokazywała. Teraz młody liść ludwigi takie coś pokazuje

Rzecz oczywista wapń też mangan blokuje.

Edit
Bez sensu. Przy nadmiarze boru to falujące nity by znikły.
Pozdrawiam
Michał
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Edit
Cynk fenomenalnie blokuje mangan i niszczy korzenie. Tyle manganu co ja wlalem to spodziewałem się Armageddonu. Monnieri świetnie bąbluje. Ludwigia też ale kompletnie nie widać by ten mangan wchodził. Korzenie zbrązowiały (fe) i druty kolczaste (zn) się zrobiły. Wszystko wskazuje na to, że tylko korzenie boczne za które odpowiada mangan karmią rośliny. Potas nadal nie wchodzi a stożek jest karlowaty. Dziwne to.
Produkcja nowych korzeni w toku. Białe i grube. Z dna Babluje zatem molibden mam.
Żółte liście kryni zmieniają kolor. Ale to raczej kolor jasnooliwkowy niż zieleń. Strach lac więcej bo jak miedź zblokuje to fotosynteza padnie.
Podmian już mi się nie chce robić. Krasne spadają i gniją. Nity się trzymają a nie mam odwagi by więcej boru lać.

Z pewnością lecę na deficycie magnezu to na niego nie mogę zwalić. Prawie 13:1 mam z ca i k.

Krasny to glon węglanowy na 100%. I to nie potas powyżej wapnia go zabija a potas względem magnezu. Dlatego u mnie ginie choć potas mam na równo z wapniem. I nawet sód na poziomie magnezu go nie ratuje.

Edit
Na koniec najbardziej abstrakcyjna rzecz. Jeżeli widzę niedobór potasu a rośliny mi przeprowadzają fotosyntezę no to bardziej za nią odpowiada sód niż potas. Abstrakcja. Aczkolwiek może być tak, że sodu jest za dużo względem potasu a to antagonisci.

I jeszcze jedna uwaga. Fajna stronkę znalazłem o nitryfikacji. Minimum 25mg CaCO3 musi być by nitryfikacji przebiegała. Czyli kh=1,5. U mnie jest więcej ale teraz tlen mam przez całą noc. Zostały mi bąble pod liśćmi więc porannych nitek nie mam.
Pozdrawiam
Michał
Awatar użytkownika
duch amazonski
Posty: 1932
Rejestracja: 03 wrz 2014, 19:44
Imię: Darek
Lokalizacja: LUBLIN
Płeć:
Wiek: 49

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: duch amazonski »

Michał, podaj link do stronki o nitryfikacji. :D
Prawdziwy mężczyzna płacze tylko wtedy, gdy szampon szczypie w oczka.
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Jutro. Mam na kompie a teraz specjalnie wyjechałem by nie sypac manganem. :)

Ale najciekawsze było to że na 1ppm nh4 schodzi 7ppm caco3. Szczena mi opadła. Chodzi o węglany a nie ca.
Edit
Na tablecie miałem to
https://technologia-wody.pl/posts/2008- ... podziemnej
Pozdrawiam
Michał
Prot
Posty: 36
Rejestracja: 01 wrz 2021, 12:10
Imię: Jarek
Akwarium: 200l

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: Prot »

oldmike pisze:
08 lip 2022, 8:22
Edit
Zielona końcówka liścia a bladość od podstawy to niedobór/blokada manganu.
Widzę jak mangan wchodzi w liście, czerwienieje liść między żyłkami od łodygi
Czy aby na pewno to braki manganu(blokada) a nie żelaza
Jak przesadzisz z manganem to będziesz miał braki żelaza
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

To jest bardziej skomplikowane niż mnie się wydaje.

Trzeba patrzeć na starsze liście by odróżnić niedobór/blokadę manganu od niedoborów żelaza.
Sypie manganem aż furczy. Już dawno powinien wejść. Nie dosyć, że nie wszedł to jeszcze antocyjany pod liśćmi zbladły. Siarczanów dawno nie sypałem zatem to niedobór molibdenu. Już raz to przeżyłem. Nie ma manganu, poszło za dużo molibdenu i mangan się znalazł. Nawet corymbosa zrobiła się czerwona.
Musi być drugi bloker molibdenu. Jako anion chyba jest blokowany przez inny anion więc zostają azotany które wpadają z potasem. Żadnych innych form potasu nie podaje.

I szczerze to ja nie wiem jak akwa może funkcjonować na niskim potasie. Musi być ponad wapniem by było życie w akwa.

Mangan blokuje w pierwszym rzędzie cynk. Rośnie karłowaty liść, mocno wybarwiony na bordo. Blokada auksyn. Jako dowód, spójrz na inne akwa. Chelat żelaza EDTA czy HEEDTA jest bardzo stabilny. W niskich ph nie będzie się rozwalał. Można sypać i nic się nie dzieje. Do stożka wejdzie mangan, cynk, miedź, bor i molibden.

Fosforu nie mogę podejrzewać. Z każdą podmianą schodzę z nim zatem blednięcie nie jest z tym związane. Po drugie, reszta fosforanowa H2PO4 wchodzi jak kation. Roślina musi wypluć od 2-4 protonów H+ by pobrać fosforan. Dlatego odkwasza roślinę jak gospodarka azotowa.
Pozdrawiam
Michał
Prot
Posty: 36
Rejestracja: 01 wrz 2021, 12:10
Imię: Jarek
Akwarium: 200l

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: Prot »

Mamy trzy pierwiastki żelazo mangan i molibden. O ile żelaza może być dużo więcej od manganu to manganu względem żelaza już nie . Możemy wtedy błędnie odczytywać to co pokazują nam rośliny
Molibden masz bo jak sam napisałeś gospodarka azotowa działa
Dlaczego mangan nie wchodzi ?
Pozostaje Ca i tu możesz się ze mną nie zgodzić ale fosfor . Wcześniej tyle fosforu nie dawałeś i może warto to wziąć pod uwagę
Ps
Chyba że masz duże ilości cynku
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Zawsze jest więcej manganu w wodzie niż żelaza. Mangan EDTA rozwala się w minutach, prawie jak byś podał mangan nie chelatowany. DTPA długo się rozkłada albo akurat miałem niedobór molibdenu.

Na 100% wapń blokuje mangan. Niedobór manganu przeżyłem i rubinka pobierała mangan z dolnych. Nawet wśród lądowych przy niedoborze manganu masz tzw. szare plamy. Tu jest identycznie. Staurogyne pokazuje zielone użyłkowanie na 2-3 cokole poniżej szczytu. Podniosłem wapń, zblokowało mangan, podniosłem potas ale potas nie uratował rośliny. Nie pociągnął manganu ze sobą bo był zblokowany.
Nie mogę zwalić na magnez. Magnez manganu nie rusza. Nawet jak miałem zrypaną proporcję Ca/Mg 4:1 mangan zawsze wszedł. Oczywiście lałem całe mikro.

No właśnie dawno zauważyłem, że roślina ustala sobie priorytety. Na gospodarkę azotową musi znaleźć czas, na transportera manganu ilości molibdenu zabrakło. Rośliny bladły choć dolewałem mangan i to nie w małych ilościach.
Cynku i żelaza mogło dużo wpaść z kranówy. Gdybym cynk miał w liściach i mieszałby manganowi zauważył bym go. Ale nie jest bo ....?

Rośliny nie bladły przy 20ppm PO4 a teraz mam zaledwie 8ppm. Nie spina mi się to. Muszę przemyśleć nawóz mikroelementowy ale pójdę w kierunku Fe/Mn 1:1 z soli by od razu był dostępny. A co z resztą? Nie wiem. Dałem 0,0027ppm molibdenu + 2-3 ziarenka ekstra. Ziarenko miedzi wpadło.
Kranu już moje rośliny nie zobaczą.

I jeszcze jedno. Cały mangan może iść w korzenie by rosły boczne. Jak już z górnych pobiera bo spód zbladł to jest totalna blokada. A potas już mi powoli wchodzi. Wszystkie nity długie spadły mi na glebę. Być może fosfor prowokuje rośliny zbyt mocno do produkcji korzeni. Potas, bor, mangan idzie w korzeń.
Czytałem wielokrotnie, że po przycince na podłożach stożek bieleje bo mangan ze szczytu idzie w dół by korzeń ruszył. A na podłożach jono metale są bardzo szybko wychwytywane. Ja zatrutych żelazem czy cynkiem roślin na podłożu jono nie widziałem.

I na koniec. Uszkodzony liść łapie manganowy kolor, więc na 100% mangan mam w wodzie. Zazwyczaj rany brązowiały. U mnie Fe szybko się rozpadało ze względu na kh/ph.
Pozdrawiam
Michał
Prot
Posty: 36
Rejestracja: 01 wrz 2021, 12:10
Imię: Jarek
Akwarium: 200l

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: Prot »

Prowadzi się akwaria na tak wysokich fosforanach ale w takim wypadku trzeba zwiększyć podawanie mikro .
Jeżeli się mylę to trudno 😀
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Zrobiłem odwrotnie. Nie przez przekore. Zaczynało się psuć gdy z każdą podmianą schodziłem z fosforem. Jeżeli fosfor blokuje wapń to odblokuje mangan. 2,7ppm po4 a przy okazji 1,1ppm k wpadło.

Edit
Przed cynkiem z kranu ochronił mnie fosfor. Kiedyś usilnie próbowałem utrzymać fosfor blisko zero. Cynk zmiotl mi rośliny. Od jutra potas w górę.
Pozdrawiam
Michał
Prot
Posty: 36
Rejestracja: 01 wrz 2021, 12:10
Imię: Jarek
Akwarium: 200l

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: Prot »

Jestem ciekawy jak dalej.ci to pójdzie
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Nie wiem. Jak się zabordowi, poprawię dawkę. Waham się czy zwiększać potas czy podnosić bor. Kusi mnie podnoszenie boru.

Edit
Idę w bor. Z tym trzeba ostrożnie. Chociaż zjarany stożek to pikuś przy zatruciu metalami.
Pozdrawiam
Michał
Prot
Posty: 36
Rejestracja: 01 wrz 2021, 12:10
Imię: Jarek
Akwarium: 200l

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: Prot »

Wrócę jeszcze do molibdenu bo jest ważny że względu na mangan a także poruszasz sprawę wapnia i fosforu
Na pewno spotkałeś się z wypowiedziami że po podaniu wody kranowej akwarium ruszyło .
Tylko że to nie dlatego że mamy molibden w kranie ale ze mamy dużo wapnia
Wapń działa jako bloker praktycznie na całe mikro ale pozytywnie działa na molibden. Zwyczajnie bardziej wchodzi
Wszystko jest bardzo zlozone i ciężko to ogarnąć
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

A który nawóz zawiera sód?
Już daje spokój czy to jest fotosynteza C3/C4. U mnie po podmianie na kranówie zawsze było lepiej. Co było magicznego w kranie? Molibdenu nigdy wodociągi nie podawały ale robiąc podmianki 25% co tydzień ten molibden uzbierałem z nawozu mikro.
Siarczanów mam mało w kranie, chlorków też, więc na węglanach szło. O molibdenie dosyć późno się dowiedziałem, dopiero wieczne sinice mnie dobijały, mikro przy wysokim potasie pomyłka i wychodziła lipa. Trzeba było dawać ekstra lub obniżyć siarczany.
Po podmianie na kranie gdzie dominuje wapń, żelazo, cynk i bor przez moment jest bardzo dobrze. Potasu i fosforanów u mnie w wodzie nie ma. Podnoszenie sodu nie polepsza sytuacji. Żelazem bawiłem się kiedyś i nic kompletnie to nie dawało. Cynk odpowiada za pobieranie CO2 ale nigdy nie miałem z nim kłopotu. Jak dawałem pełne mikro nigdy nie zauważyłem blokady czy niedoboru cynku.
Zatem pozostaje bor. Jeżeli w kranie mam 70ppm Ca a bor oscyluje wokół 0,1ppm (kiedyś było 0,16ppm) to mam 700:1. Przy tym już nie poszaleje z potasem. Ale jakie funkcje ma bor. Dużo i różnych. Jeżeli odpowiada za pompy protonowe to obsługuje wejście kationów i fosforanów.
Ale z innej strony. Podłoża jono nie strącają anionów. NO3, borany, molibdenu nie rusza. Wywala z podłoża jak coś to wpierw jednowartościowe jak NH4, Na, K. Potem lecą dwuwartościowe typu Ca/Mg. Na samym końcu dopiero Fe3+ którego może wybić tylko H+.
Więc Mo+Mn przy niskim Ca i niskich siarczanach = mega wybarwianie.
Bor? No właśnie.
A fosfor w podłożu jest strącany. Bawiłem się w strącanie. W kubełku phosquard działał nijako. Nawet w Eheimie. Zawieszony wór na świetlówce działał. Niski przepływ i jest dobrze. A w podłożu jaki jest przepływ? Niski. Ale worek tlenku glinu nad trawnikiem fatalnie wygląda.
Podnoszę bor, mangan, + ciut mikro by miedź wpadała. Może bor zaopiekuje się wapniem by mangan ciut zaszalał?
Ostatnio zmieniony 12 lip 2022, 10:42 przez oldmike, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Michał
ODPOWIEDZ

Wróć do „Nawożenie roślin”