Skrypt forum został zaktualizowany. W przypadku problemów z logowaniem prosimy o skorzystanie z opcji Nie pamiętam hasła.

Prawidłowe parametry K Mg Ca

Makro, supermakro, mikro - jak sobie z tym radzić i zapewnić piękne rośliny w akwarium?

Moderator: Administracja

ODPOWIEDZ
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Lampa uv robi u mnie robotę, nareszcie mogę oglądać akwarium bez zniechęcenia. Zmętnienie z dnia na dzień coraz mniejsze.
Dzisiaj przyszło do mnie to mikro bez chelatów flourish trace. Właśnie wlałem 2ml.

Obrazek

Pokarmy jakie podaję to:
- naturefood supreme artemia
- naturefood premium kristall
- hikari micro wafers

Ogólnie coś zaczyna się dziać pozytywnego, choć ludwigia mini super red tym razem ma zryty stożek, czyżby nadmiar boru?

Jak nie będzie poprawy to podbiję wapń (+5ppm), potas (+5ppm) i magnez (+0,1ppm).

NO3 ciągle mam ponad 10ppm i fosfor w okolicach 1ppm.

Jutro wrzucę nowe zdjęcia, jak to wygląda.
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

oldmike pisze:
30 cze 2022, 8:40
Edit2
Teoria na szybko. Że magnez przykleja się do PO4 przy wchodzenia to pewne. Ale przy wchodzeniu NO3, chyba potas się przykleja do NO3. Wapń jest wtedy blokowany przez fosfor, bo podchodzą te kationy pod jeden transporter. Ma to sens i uzasadnia czemu mi kiedyś szło. Ja pierdziele ;-)))))))))))))))))))
Ale zaraz zaraz wapń nie jest potrzebny w stożku?
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Jest. Fosfor blokuje każdy kation. Ale blokowanie nie oznacza, że nic nie wchodzi tylko ogranicza. Mniej wchodzi, proporcjonalnie do całości kationów. K jest pobierany z no3 ekstra, mg wpada z po4, plus każdy z proporcji. Jak na razie mam 15ppm po4. Schodzę w dół z sodem. Trochę krasnych spadło ale reszta nadal rośnie. Krasne, glony, mchy nie mają korzeni więc ich nie interesują przenosniki i blokady. Swoją drogą powinieneś w jakiejś siatce umieścić mech, żeby się po akwa nie walał, i będziesz miał niezły wskaźnik nadmiarów mikro. Nie ma zmiłuj, one nadmiarów mikra nie wytrzymają.

Wysokie k by przebić, wapń, magnez i sód to blednięcie roślin. Sprawdziłem na jednej zablokowanej sodem.

Sprawdzi się fosfor, będzie dobrze. Rośliny nadal są ciemnozielone, składają liście na noc, powoli się odglaniaja. Na razie nie widzę niczego niepokojącego. Jedna roślina, z jednym liściem o lodydze 0.5cm, która nie zdążyła wapnia łyknąć babluje z łodygi. Marnie ale jest, więc jestem dobrej myśli.

Wapń jest moim zdaniem słabym blokerem potasu w roślinie ale mocnym przy korzeniu.

Edit
I to jest chyba to tzw pobieranie luksusowe. Ale magnez też jest preferowany przez po4.

I jeszcze jedno. Mam klapnięte dolne liście. Moim zdaniem to już info, że z magnezem jest źle. Ale jak dam sam magnez to muszę dodać wapń bo będzie kręcił. Zaraz dojdzie potas no bo wapń i magnez podniosłem i koło się zamyka. Muszę zejść z sodem. Wtedy nie miałem krasnych bo je ubijalem borem. Ale bąblowanie miałem z wyższym sodem. Sód jako kation też będzie blokowany ale krasnych na liściach nie chce. Najważniejsze jest jedno, żaden lisc ludwigii nie spadł. Ale korzenie nowe jeszcze nie weszły do żwiru więc może jeszcze nie widzi fosforu.
Pozdrawiam
Michał
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Edit
Chwila modlitwy. Korzenie ludwigii wbiły się w żwir. Jak będzie spadówa liści daje molibden + miedź. Moim zdaniem mam to w wodzie ale życie jest brutalne. Już tyle razy akwa mnie negatywnie zaskoczyło, że nawet można się przyzwyczaić.
Jeden krasny spadł z liścia i do szyby się przykleił. Dziś idzie podmiana. Sód w dół a przy okazji chlorki i siarczany.
Ureaza u mnie działa. Na szybie przy żwirze pojawiły się nitki. Gdyby woda była natleniona, kubełek by to przerobił. Gdyby tlen był w podłożu to nitryfikacyjne by to przerobiły. Warunek konieczny życia nitryfikacyjnych w podłożu to węglany + tlen.
Jedyny gaz który wydobywa się z podłoża u mnie to azot. Zakopane nitki (cukier) + NO3 to denitryfikacja. Bez udziału tlenu. Niby kobalt + nikiel daje na potrzeby wiązania azotu gazowego N2 do NH4 ale słabo to im idzie. Być może one tlenu potrzebują?

Edit2
Wieczorem, jak znajdę chwilę, to wrzucę różnicę między blokadą wapnia a totalną blokadą wapnia = brakiem wapnia w wodzie. Tzn wapń był, ale w skandalicznych niskich ilościach.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Zdjęcia:
1
Obrazek
2
Obrazek
3
Obrazek
4
Obrazek
5
Obrazek
6
Obrazek
7
Obrazek
8
Obrazek
9
Obrazek
10
Obrazek
11
Obrazek
12
Obrazek
13
Obrazek
14
Obrazek
15
Obrazek
16
Obrazek
17
Obrazek
18
Obrazek
19
Obrazek
20
Obrazek
21
Obrazek
22
Obrazek
23
Obrazek
24
Obrazek
25
Obrazek

Czyżby te dziury na dolnych to braki potasu?
U macrandry coś liście też gniją (zdjęcie nr 10).
Awatar użytkownika
duch amazonski
Posty: 1932
Rejestracja: 03 wrz 2014, 19:44
Imię: Darek
Lokalizacja: LUBLIN
Płeć:
Wiek: 49

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: duch amazonski »

Bor i molibden to pierwiastki które nie wytwarzają wiązań chemicznych i nie mogą połączyć się ze związkiem chelatującym.
A w trace seachema najwięcej jest boru. Dla mnie szkoda kasy.
Prawdziwy mężczyzna płacze tylko wtedy, gdy szampon szczypie w oczka.
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

To jest pył na szybach? Łatwo ścieralny? Niedobór lub blokada manganu.
Mangan jest mobilny. U czerwonych jest mega potrzebny dlatego pobierany jest z dolnych liści. Transporter jest. Molibden masz bo to on przetransportował. On i azot no3 daje Ci długie miedzyweźla. Gdyby magnez Ci bruzdził, że zmniejszeniem liścia by szło skrócenie miedzyweźla i coraz bardziej bledsze liście. Pochylona i drobne liście. Wg mnie niedobór boru.
Plamy mogą być również od chlorków. Fosfor może Ci schodzić w ciągu dnia do zera, ale to lekko naciągane.
Maacrandra przeszła na nawożenie nh4. Ureaza działa u Ciebie. Stożek się zagęścił ładnie ale manganu ona nie ma. Wlasnie dlatego nigdy nie daje ekstra fe. Fe i tak nic nie zdziała bez manganu.

Edit.
I sypnij trochę fosforem. Lepiej żeby no3 spadało do zera niż po4.
Ostatnio zmieniony 01 lip 2022, 16:47 przez oldmike, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Michał
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Darek, tam jest od groma cynku. I on pasuje do tego mineralizatora gdzie jest k, ca, mg, fe i Mn. Equilibrum bodajże.

Edit
Marcin, jak chcesz to Ci mogę wysłać przeterminowanego eguilibruma. Wg mnie sole nie tracą właściwości z biegiem czasu. Może jakiś chemik to potwierdzi. Wymerdasz sobie jakoś z tracem i będziesz miał pełny nawóz mikro. Ja i tak tego nie użyje.

Edit2
Na dodatkowa blokadę manganu to cynk akurat najlepszy. Rozrób w zasadzie intermaga i lej go. Bez manganu wszystkie szczyty zgniją.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Dzięki ale i tak bym nie stosował.

Podlałem borem 0,0024ppm i manganem (edta) z wodą kranową 0,004ppm.

Dam znać czy dało jakieś efekty.
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Jak masz molibden a moim zdaniem masz, mangan dziś będziesz miał w roślinie. Więcej nie będzie lepiej bo zaczną się antagonizmy między mikrusami. Działanie boru trzeba obserwować, i potasowe które preferują no3, i rotale które preferują nh4.

Belemka też powinna się poprawić.

Ogranicz trochę nawożenie mocznikiem. Ja tego daje 1 ziarenko na 2 dni. Dawkę trzeba dobrać. Pojawia Ci się amoniak w wodzie i mętnieje woda. Uvka nie będzie Ci potrzebna.
Jak macrandra ma do wyboru no3 czy nh4 to zawsze wybierze nh4 choćby 100ppm no3 w wodzie było. Nigdy Ci nie zzielenieje. Zawsze będzie duża, gęsta i bordowa.

Ja już mam po4 na poziomie 20ppm.dawka 2ppm mg poszła. Ta blokada od sodu jest od zabaw w poszukiwaniu proporcji między na a k. Ponad rok temu. Warszawska woda chyba też ma full sodu. Po podmianie gdzie k jest z azotanów, a ca i mg z węglanów babluje. A potem sód wywala potas i jest lipa. Zdjęcia odnośnie wapnia wyślę w poniedziałek bo węglany nie pozwoliły foty zrobić.

Jeżeli magnez nie pochrzani mi roślin a one jakimś cudem zaczną rosnąć podnoszę ca i mg. 0,5 i 0,05 ppm dziennie. Fosfor już będzie wysoko.

Edit
Chemicy rozpisują równanie przy ureazie NH3 + H2O = NH4+ + OH-.
Według mnie to mega uproszczenie. W życiu byśmy amoniaku w wodzie nie mieli.
Wg mnie to powinno być NH3 + H3O = NH4 + H2O. Przy ph=7 mamy stężenie jonów h3o na poziomie 10exp-7 mola. Zatem amoniak musi spotkać po drodze jon H3O. Nie jestem chemikiem i dlatego jak widzę niektóre rozpiski chemików to zachodzę w głowę o co tu chodzi.
Cały korzeń rośliny jest oblepiony wyplutymi jonami h+ (h3o) . Po to by nie wpuścić węglanów do rośliny. Hco3- + h+ to kwas węglowy który zawsze będzie dążył do substratów czyli h2o + co2. Ciśnienie od Co2 by rozerwało roślinę. Różne rzeczy przeżyłem ale tego zjawiska jeszcze nie.
Stąd mocznik przy korzeniu zaraz się zamieni w nh4. I pomiar ph w wodzie to jest dobry tylko nie wiem do czego. Nawet na żwirze masz zupełnie coś innego przy korzeniu niż w słupie wody.
A węglany + h+ przy korzeniu to co2. Gazy nie wejdą przez korzeń ale nitryfikacyjne potrzebują co2 do cyklu krebsa. Namnażają się wtedy i to one pilnują proporcji nh4 do no3 przy korzeniu. Ale muszą mieć tlen od korzenia którego qrna u mnie nie ma.
Pozdrawiam
Michał
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Edit
Ja już chyba wiem co się teraz u mnie porobiło.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Podsypałem u siebie węglanem wapnia o 3ppm i siarczanem potasu o 5ppm. Podlałem też dodatkowo molibdenem 0,002ppm.

Łącznie od początku było podane:
K - 28ppm
Ca - 8ppm
Mg - 0,6ppm

PO4 - zmierzone coś ok 1,8 (wychodzi że fosforu już nie zjadają, zastanawiam się czy na tydzień nie zatrzymać dozownika)
NO3 - nie mierzyłem

Generalnie mam wrażenie że ciągle mam niedobór/blokadę manganu.

Fotosynteza idzie całkiem spoko. Jakieś przyrosty widać.

I zdjęcia:
1
Obrazek
2
[img]httpA://podforak.rzeszow.pl/upload/u4842_1656865701_thumb.jpg[/img]
3
Obrazek
4
Obrazek
5
Obrazek
6
Obrazek
7
Obrazek
8
Obrazek
9
Obrazek
10
Obrazek
11
Obrazek
12
Obrazek
13
Obrazek
14
Obrazek
15
Obrazek
16
Obrazek
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Masz niedobór fosforu. Gdyby na białych brzegach byś miał nekrozy na 100% bym był pewny.
Nie dawaj już samego manganu bo urośnie Ci pięknie wybarwiony liść o wymiarach 2x2mm. Zblokujesz cynk.
Mikro tak ale bym spróbował z fosforem. Fosfor zblokuje Ci zarówno wapń jak i mikrusy, więc i tak to niczego nie zmienia.
Magnez z wapniem już Ci rozrabia. Nie do wiary ale podnosząc potas nic nie zrobisz!
Jutro ważny dzień ale już tyle razy zlewałem szampana do butelki, że zaczekam.
Pozdrawiam
Michał
marcinbp
Posty: 74
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:14
Imię: Marcin
Akwarium: 250L

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: marcinbp »

Ale fosforu mam 1,8ppm. Co w takim razie może go blokować?
oldmike
Posty: 1139
Rejestracja: 21 mar 2012, 20:09
Imię: Michał
Lokalizacja: Łódź
Płeć:
Wiek: 52

Re: Prawidłowe parametry K Mg Ca

Post autor: oldmike »

Hm, brak magnezu.
To jest mega dziwne. Wręcz absurdalne. Trzeba przyblokować fosforem wszystkie kationy w tym i magnez by magnez wchodził preferencyjnie z fosforem. Wiem jak to brzmi. Ale ja dziś zszedłem ze wszystkim z akwa i dodałem z kranową tylko wapń, magnez i sód. Może i fosfor mam przewalony ale to on rozdaje karty.

Jak się sprawdzi u mnie to wapń, magnez, sód do góry, potas ten sam i sporo fosforu. To fosfor jest przyjacielem potasu bo blokuje jego wszystkie blokery. Jego też (ale jest preferencyjnie pobierany z no3) ale potas jest na to za słaby by blokować kationy. I nawet odrobina sodu powodowała, że pękł. I 4:1:0,1 i tyci tyci sodu który pozostał zblokowały go na amen. I wychodzi na to, że wszystkie rośliny to fotosynteza c4. Bez sodu jest totalna lipa.

Absurdalne prawda?
Ca do mg 10:1 u mnie nadal obowiązuje.

Jutro szczegółowo to rozpiszę.

Z edytowałem

Edit
Jakbyś sypnal magnezem samym to poskręca Ci liście. Ale niedobór fosforu zlikwidujesz. To jest właśnie ten synergizm.

Edit2
Wyłączyłem mocne światło i fotosynteza siadła. Przed chwilą zapaliłem ekstra światło i od razu ciurka gaz. To już nie jest wynik podmiany. To jest to na co czekałem. Jutro podmiana na kran. 30l na 260l z czego 5l kranu. Musi się zagotować w akwa.

Edit3
Nie możesz strzelić z fosforu. Bo jak zblokujesz wapń, potas będzie wchodzić, to borany Cię zjedzą. To trzeba kompleksowo załatwić. Poczekaj na efekty u mnie. 20ppm po4 to przesada (2xca), zwłaszcza gdy jest już fotosynteza. Ale mg=na=po4 brzmi w miarę rozsądnie. K już nie trzeba 3xtrzymac by cokolwiek rosło. Rolę blokera przejmie fosfor.

Zatem najlepiej podnieść ca, mg i na bo fosfor masz. 1, 0,1 i 0,1. Efekt powinieneś zobaczyć od razu bo masz fotosyntezę.
Pozdrawiam
Michał
ODPOWIEDZ

Wróć do „Nawożenie roślin”