W skrócie
Wysokość rośliny w zbiorniku: ok. 1cm. Nieprzerzedzana może stworzyć dywan o grubości 6 cm.
Temperatura: 20-28 °C
Wymagane oświetlenie: średnie i duże
pH: 6,0 - 8,0
Twardość wody: nieskrajna, raczej miękka do średnio twardej.
Nawożenie: pełne nawożenie wymagane,
CO2: wymagane
Podłoże: granulacja drobna. Roślina może rosnąć przywiązana do korzenia czy kamienia.
Szybkość wzrostu: początkowo powolne, później ekspansywne.
Trudność uprawy: średnia
Roślina o charakterze płożącym. Nie jest tak czuła na brak oświetlenia jak popularna Glossostigma. Jednak nie może rosnąć w cieniu. Musi być wystawiona bezpośrednio na działanie światła. Minimalna ilość światła, to 0,5 W/l.* Wymagane nawożenie CO2. U siebie zauważyłem, że najlepiej rośnie przy stężeniu CO2 w okolicach 25 - 30ppm. Wymagane również nawożenie makroskładnikami (N, P, K, Mg). Ilości składników makro w wodzie nie są szczególnie restrykcyjne, ale nie możemy dopuścić do sytuacji, że braknie któregoś ze składników makro. Nawożenie mikro również jest wymagane. Roślina potrzebuje nawożenia żelazem. Zauważyłem, że po dodaniu specyfiku o nazwie „kobaltosan” tempo porastania rośliny zwiększa się. Specyfik ten zawiera kobalt i mangan, które bardzo korzystnie wpływają na przyswajanie żelaza, co z kolei poprawia ogólnie wchłanianie substancji pokarmowych. „Kobaltosan” stosujemy w dawkach zalecanych przez producenta. Ja stosowałem specyfik takich firm jak Tropical i Zoolek (bez kryptoreklamy
).
* - przy założeniu, że oświetlamy akwarium świetlówkami.
Problemy:
Problemy z hodowlą tej rośliny biorą się najczęściej z niekorzystnych warunków do bytowania lub braku cierpliwości akwarysty
. Roślina w fazie przyjmowania się ma tendencję do wypadania z podłoża.
Kępę rośliny dzielimy na mniejsze kępki. Tak powstają nam sadzonki, które sadzimy do podłoża za pomocą pęsety. Kępkę, którą sadzimy trzymamy pęsetą za korzonki. Następnie umieszczamy w podłożu i delikatnie i spokojnie wyciągamy pęsetę. Uwaga. Podczas tej czynności roślinka może wypadać z podłoża. Gdy sadzonka nam wypadnie, chwytamy ją z powrotem pęsetą i sukcesywnie sadzimy. Można zaradzić wypadaniu sadzonek poprzez przywiązanie ich do plastikowej opaski zaciskowej (takiej jak do kabli) i skróceniu owej opaski tak, aby w całości mogła się zanurzyć w podłożu razem z korzeniami rośliny. Ryby kopiące i krewetki Amano będą nam wykopywać sadzonki. Należy je cały czas wtykać na swoje miejsce
. Okres przyjmowania się sadzonek trwa ok. 3 tygodnie. Po tym czasie roślina już nie powinna wypadać z podłoża. Zacznie się jej wzrost. Początkowo niewielki, ale z czasem „dywanik” będzie przybywał. Gdy dywanik stanie się dość gruby, należy roślinę przyciąć i/lub przerzedzić. Jeśli tego nie zrobimy, to dolna warstwa naszego dywanu będzie pozbawiona światła i niestety obumrze i cały efekt naszego trudu wypłynie na powierzchnię. Czyli po prostu stracimy roślinę.
Słówko o nawozach:
Jest CO2 z butli (stężenie prawie 30ppm) No i nawożenie solami K2SO4, MgSO4, KNO3, KH2PO4, KCl. Stężenie makro utrzymusię mniej więcej na poziomie: NO3 - 10ppm , PO4 - 0,6ppm (mimo, że mocno nawożę). Nawóz mikro to mikrovit firmy intermag. Dawka to 0,5ml dziennie bez rozcieńczania (akwa 136L). Dodatkowo podaję oddzielnie żelazo w ilości ok. 0,3ppm tygodniowo i podaję kobaltosan według zaleceń producenta.
To jest to co ja podaję, ale nie jest to pewnik, że u każdego zadziała. Nawozy trzeba dobierać doświadczalnie.
Galeria:
zdjęcia z akwarium roślinnego (0,65 W/l, GH ok. 8, pH ok. 6,4, podłoże ASII+, CO2, nawozy).