Skrypt forum został zaktualizowany. W przypadku problemów z logowaniem prosimy o skorzystanie z opcji Nie pamiętam hasła.

Jeszcze więcej rafy - projekt nowego akwarium

Zarys projektu

Tutaj piszemy o wszystkim co nie pasuje do poniższych działów, a jest związane z akwarystyką morską. Jest to również dział dla początkujących.

Moderator: Administracja

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
mazuman
Posty: 14
Rejestracja: 27 lis 2011, 19:51
Imię: Jan
Lokalizacja: Rzeszów
Płeć:

Jeszcze więcej rafy - projekt nowego akwarium

Post autor: mazuman »

Hej,

Od pewnego czasu zastanawiamy się z mazu nad postawieniem większego akwarium. Ostatnimi czasy konieczność wymiany świetlówek, zacierający się wirnik w odpieniaczu no i brak miejsca w akwarium jeszcze bardziej utwierdziły nas w tym zamiarze. Poniżej postaram się opisać zarys projektu i mam nadzieję, że doradzicie coś tak by uniknąć błędów projektowych na etapie samego planowania :). Założenia są takie by akwarium było ciche i dało się obok niego spać no i żeby nie zrujnować budżetu. Sprzęt chcemy kompletować stopniowo, tak by na jesieni zrobić przeprowadzkę.

- Akwarium 90x45x45 ~180l, przód i boki optiwhite reszta float, szyba 10mm, z kominem po środku
- Stelaż z profili zamkniętych 3x3 grubość 3mm obudowany płytą MDF 19mm, z regulowanymi nóżkami,
- Sump tutaj jeszcze nic nie zostało sprecyzowane
- Oświetlenie 4 x T5 39W + ledy nocne (całą elektronikę do tego mam ze starego akwarium, więc nie chcę tego zmieniać), w pokrywie ze spienionego PCV DIY, docelowo LED + T5
- Odpieniacz - tutaj będziemy się uśmiechać do kolegi Gieniorka
- Cyrkulacja - początkowo JVP-101 x2
- Pompa obiegowa również bliżej nie sprecyzowana
- Hydraulika - na razie również brak danych, aczkolwiek zainteresował mnie wynalazek, który pokazał mi Cherry w postaci Hydor - flo, i zastanawiam się czy nie zainstlować go w 3/4 wysokości komina jako powrót wody, tyle że nie wiem jak ustawiona będzie skała i dlatego podchodzę na razie do tego pomysłu sceptycznie
- Chłodzenie - dwa lub trzy wentylatory 8 cm

W miarę postępu prac projektowych będę tutaj wrzucał dodatkowe informacje. Liczę też na konstruktywną krytykę 8-).
Awatar użytkownika
Artur___
Posty: 3564
Rejestracja: 23 lis 2009, 11:16
Imię: Artur
Lokalizacja: Rzeszów
Płeć:
Wiek: 49

Post autor: Artur___ »

a czy aby na pewno 39W świetlówki zmieszczą się w 90cm akwarium?
Awatar użytkownika
mazuman
Posty: 14
Rejestracja: 27 lis 2011, 19:51
Imię: Jan
Lokalizacja: Rzeszów
Płeć:

Post autor: mazuman »

Z tego co wiem 39W mają 85 cm a więc zakładam że się zmieszczą razem z oprawami, tak jak teraz mam 24W (55 cm) w 60 cm akwarium.
Awatar użytkownika
gieniorek
Posty: 1794
Rejestracja: 22 paź 2009, 11:45
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Rzeszów
Płeć:
Kontakt:

Post autor: gieniorek »

Tak na szybko:
- przy takim litrażu zewn. komin to podstawa, najlepiej na całej tylnej ścianie,
- orurowanie budmecha : spływ 1", powrót 3/4", rozdzielone na końcu na 2x 1/2",
- hydor flo fajna rzecz tylko tłumi wypływ wody, więc przy obiegu niezbyt wskazana rzecz,
- pompa na obieg NJ 1700 min. Jeśli odpieniacz będzie mojej roboty, wtedy wypada założyć NJ 2300-3000, wtedy po obniżeniu wydajności na tłoczeniu wyjdzie jak znalazł pod odpieniek (tu napęd odpieniacza to dwie wersje : droższa THFS 9420.040, lub NJ 2500+ igła z ATB- pompy pienią porównywalnie, jednak NJ nawet przy wymienionym wirniku jest trochę głośniejszy),
- Jeśli stelaż metalowy, to sumpa proponuje zrobić jak największego (praktycznie na wielkość podstawy szafki, bo sprzęt trochę zajmie miejsca (sam odpieniacz w podstawie to 20x30 cm, wys. ok 55 cm. Do tego w przyszłości jakiś filtr przepływowy (najlepiej na bypasie z obiegu), reaktor wapnia i już robi się ciasno.
- odnośnie oświetlenia pomyśl nad naświetlaczami powerled
http://barled.eu/index.php/lampy-led/na ... 7000k.html - ale widziałem też gdzieś na necie za 99 zł - takie 3 szt + t5 w aktynikach powinno załatwić sprawę.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
mazuman
Posty: 14
Rejestracja: 27 lis 2011, 19:51
Imię: Jan
Lokalizacja: Rzeszów
Płeć:

Post autor: mazuman »

Co przemawia za zewnętrznym kominem? Będzie z nim mały problem bo chciałbym, aby akwarium można było oglądać z trzech stron, a na dodatkowe zwiększenie szerokości (czyt. większe odstawanie od ściany) nie mogę sobie pozwolić bo nie mam na to miejsca. Poza tym prawdę mówiąc trochę takie rozwiązanie nie wzbudza mojego zaufania ;)
Awatar użytkownika
gieniorek
Posty: 1794
Rejestracja: 22 paź 2009, 11:45
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Rzeszów
Płeć:
Kontakt:

Post autor: gieniorek »

przy zewn. kominie nie zagracamy wnętrza baniaka - to po 1. Po 2 komin jest wklejony jedynie do połowy wysokości tylnej szyby więc jedyne co trzeba zrobić to odstawić baniak od ściany na powiedzmy 8-9cm. U mnie jest to 12 cm ale mam dużo większe przekroje rur/ śrubunków. Na chwilę obecną większość zbiorników morskich w Polsce ma tak rozwiązany spływ i co do zasady wszyscy sobie chwalą taką metodę. Zresztą u mnie widziałeś taki ponad metrowy balkonik i nic nie przeciekało ;)
Awatar użytkownika
mazuman
Posty: 14
Rejestracja: 27 lis 2011, 19:51
Imię: Jan
Lokalizacja: Rzeszów
Płeć:

Post autor: mazuman »

Zrobiłem dzisiaj kilka rysunków poglądowych. Na pierwszym jak chciałem rozwiązać kwestie komina:

Obrazek

Na drugim jest wersja z kominem zewnętrznym, na którą namawia nas Gieniorek i muszę przyznać, że coraz bardziej mi się ona podoba:

Obrazek

Na rysunkach zieloną linią oznaczyłem granicę stelaża w szafce, w wersji z kominem zewnętrznym szafka byłaby 10 cm dłuższa a górna prawa poprzeczka stelaża byłaby cofnięta w lewo te 10 cm. Wersja z kominem z tyłu odpada ze względu na to, że nie jesteśmy w stanie zwiększyć szerokości akwarium o kolejne 10 cm bo póki co nie mamy na to miejsca.

Totalnie nie wiem natomiast jakiej wysokości/pojemności powinien być ten zewnętrzny komin, oraz czy założone przeze mnie wymiary są wystarczające.

W kominie zaznaczyłem 3 rury, spływ i rurę przelewową 1" i powrót 3/4". Rura przelewowa byłaby 1cm niższa niż krawędź komina.

Trochę zastanawiałem się też na sumpem. Myślę, że zrobimy go z akwarium o wymiarach 80x35x40 (w wersji z kominem zewnętrznym), wtedy zmieści się między nogi stelaża na szerokość i zostanie ok. 20 cm na elektrykę w szafce. W sumipie chcielibyśmy mieć 3 komory z lewej komorę odpieniacza 25 cm szerokości, 25 głębokości, środkową na jakieś absorbery, skałe itp. i komorę pompy powrotnej o szerokości 15 cm, z dodatkową ścianą ograniczającą jej pojemność do 7l, tak by w razie zatkania spływu nie przelać akwarium na górze (przy założeniu że krawędź komina będzie 2 cm poniżej krawędzi akwarium to mamy do przelania akwarium 8,1l wody). Komora pompy będzie bezpośrednio pod kominem, żeby tłoczyć wodę bez żadnych zakrętów ;).

Obrazek

Obrazek

W sumpie jest też przewidziana jedna komora dla automatycznej dolewki, nie wiem tylko w której z komór sumpa należałoby założyć czujnik, żeby jakoś sensownie to działało.

Powiedzcie mi czy to co sobie narysowałem będzie jako tako działało i czy ogólnie trzyma się to kupy, ewentualnie co zmienić żeby było lepiej.
Awatar użytkownika
k0k0z
Mecenas
Posty: 1007
Rejestracja: 18 lut 2010, 5:19
Imię: Lukasz
Lokalizacja: Rzeszów
Akwarium: 100l
Płeć:
Wiek: 37

Post autor: k0k0z »

Pare moich uwag do sumpa:

1. Czujnik dolewki w komorze pompy powrotu
2. Wysokość komory odpieniacza dostosuj to pompy która w nim zastosujesz, rożne pompy maja rożne idealne głębokości zanurzenia wiec polecam najpierw wybrać pompę i dowiedzieć się szczegółów.
3. Komora na adsorbery powinna mieć wpływ od dołu żeby opływać woreczki i spływać do następnej górą, chyba ze planujesz mieć filtry na adsorbery
Obrazek
Awatar użytkownika
grzeniu
Posty: 1362
Rejestracja: 14 lis 2010, 22:16
Imię: grzegorz
Lokalizacja: Mielec
Akwarium: 2500l w biegu
Płeć:

Post autor: grzeniu »

A ja dorzucą też coś od siebie.
1. Różnica między komorą odp.(25cm) a pompy (18cm) to 7cm, za dużo będzie Ci chlupało i nie będziesz miał cicho.
2. System zatrzymywania bąbli u Ciebie ma 2cmwysokości na 2cm szerokości mozesz go powiększyć żeby móc wyczyścić, możesz go też zrobić na 5 na 5 i tam wsadzić absorbery tak ja ci powiedział K0k0z będzie przepływać woda od dołu. O bąble się nie martw bo ja mam długość całego sumpa 42cm i żaden bąbel nie wypływa, a odpieniacz taki o jakim piszesz(0d Geniorka).
3. Czujnik dolewki zależy jaki będziesz miał, jak Tunze na dwa czujniki w tym jeden optyczny to możesz ten blokujący mechaniczny ustawić w kominie na takiej wysokości która zapewni CI bezpieczeństwo w razie zatkania się rewizji.
4. Możesz też zrobić komin na dwa otwory, wewnętrzny (spływ i rewizja ) a powrót zrobić od zewnątrz. Zaleta jest mały komin , rurka z uchwytem i loc lainem zajmie Ci od sciany jakieś max5cm moze 3cm (tyle co listwa przypodłogowa). Mozesz wtedy zastosować do powrotu wiecej miękiego węża.

pozdrawiam
Awatar użytkownika
gieniorek
Posty: 1794
Rejestracja: 22 paź 2009, 11:45
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Rzeszów
Płeć:
Kontakt:

Post autor: gieniorek »

jeśli komin na bocznej ścianie to na całej długości szyby, bo w takim rozwiązaniu jak przedstawiłeś szklarz musiałby albo wycinać kawałek szyby (a tego nie zrobi ;)) albo musiałbyś dosztukowywać kawałek szybki. Reszta powinna być ok choć trzeba dokładnie zwymiarować kształtki budmechu przez szybę (albo oryginalne przeloty vdl) albo kombinacja kształtek AMG - MAG. Są znacznie większe i może się okazać, że zabraknie parę mm. Z bąblami z odpieniacza nie będzie problemu (nowa konstrukcja ) dodatkowej / końcowej komory odpływu ;)
Awatar użytkownika
k0k0z
Mecenas
Posty: 1007
Rejestracja: 18 lut 2010, 5:19
Imię: Lukasz
Lokalizacja: Rzeszów
Akwarium: 100l
Płeć:
Wiek: 37

Post autor: k0k0z »

Pamiętaj żeby komorę dolewki zrobić niższą niż samo akwarium tak jak tu:

Acha, ja bym przemyślał czy dolewkę chcesz z tyłu czy z boku akwa, przy bocznym ustawieniu mniej klejenia i można trochę kaski oszczędzić klejąc szybki samemu :D

Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
gieniorek
Posty: 1794
Rejestracja: 22 paź 2009, 11:45
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Rzeszów
Płeć:
Kontakt:

Post autor: gieniorek »

tak teraz patrzę na rys sumpa i chyba będziesz musiał podnieść poprzeczkę przy komorze odpieniacza, bo pompa jest montowana na pudle odpienacza na dwuzłaczce, a nie przy samym dnie. Tak więc do optymalnego zanurzenia pompy ok 15 cm pod powierzchnią doliczyć musimy (1cm odbojniki odpieniacza, 7cm pudło odpienicza, ok 5 cm złączka, ok 6-10 cm sama pompa - w zależności od modelu). Maks 23+15= 38 cm - ale wszystko zależy od dokładnego modelu pompy, więc może być mniej. Czyli wychodzi, że sump musi być znacznie wyższy a przez to i sama szafka. Jednocześnie musisz wziąć pod uwagę fakt, że sam odpieniacz o ile nie jest gigantem jednak trochę miejsca zajmuje, a przede wszystkim trzeba go jakoś wsadzić do środka. Podstawa to jak pisałem praktycznie 30x20 ale przy wysokości 50-60 cm możesz mieć problemy z wsadzeniem go do komory sumpa. Wiadomo, że można zrobić mniejszy odpieniacz ale jeśli składać go od podstaw to moim zdaniem, najlepiej zrobić największy jaki się da ;).Rozwiązaniem wydaje mi się że będzie powiększenie pierwszej komory maksymalnie ile się da kosztem komory na absorbery. Zawsze możesz zastosować jakiś filtr przepływowy. Dodatkowo problem można obejść poprzez zastosowanie mocowania rury reakcyjnej odpianiacza na oringach w pudle, dzięki czemu uzyskujemy rozkładany dwu częściowy odpieniacz - ale to jak wiadomo łączy się z dodatkowymi kosztami.
Awatar użytkownika
mazuman
Posty: 14
Rejestracja: 27 lis 2011, 19:51
Imię: Jan
Lokalizacja: Rzeszów
Płeć:

Post autor: mazuman »

Hej,

Rozmiarów szafki, a za czym idzie rozmiarów sumpa nie da rady zwiększyć, bo mazu musiałaby chyba mieć drabinę, żeby cokolwiek w akwarium zrobić. :D

Nie obraź się Gienku ale w związku z tym rozważamy jeszcze inne opcje z temacie odpieniacza.

Zapadły natomiast decyzje jeżeli chodzi o komin - robimy zewnętrzny na całej długości ścianki bocznej. Jeżeli chodzi o hydraulikę to nie widzę problemu, żeby zrobić na budmechu, do rysunków w poprzednim poście mniej więcej brałem wymiary z ich strony.

Obrazek

Zdecydowaliśmy się również na pompę obiegową: Tunze Silence
(1073.020) - 2400l/h.

Poniżej wrzucam dwa projekty stelaża. Ostatecznie nie zdecydowaliśmy, który wybrać.

Obrazek

Obrazek

Wolałbym wybrać wersję numer 1 z cofniętą prawą górną krawędzią, żeby spokojnie poprowadzić rurki, jednak wadą jest to, że żeby zamocować drzwiczki do szafki, trzeba będzie dodać po obu stronach 10 cm MDF, żeby mieć do czego przykręcić drzwiczki.

Dalej nie wiem jakie wymiary komina zrobić, żeby wszystko śmigało jak trzeba. Jak tylko wykombinujemy coś z odpieniaczem wrzucę jakieś rysunki sumpa, bo też mam tam kilka wątpliwości 8-).
mazu
Posty: 181
Rejestracja: 16 gru 2010, 20:04
Imię: Anna
Lokalizacja: Rzeszów
Akwarium: 180 L
Płeć:

Post autor: mazu »

Rozmiarów szafki, a za czym idzie rozmiarów sumpa nie da rady zwiększyć, bo mazu musiałaby chyba mieć drabinę, żeby cokolwiek w akwarium zrobić. :D
To fakt :D a wstawienie drabiny będzie dość problematyczne :P

Mi też się wersja 1 bardziej podoba :lol:

Komin jest naszym największym zmartwieniem :( Doradźcie coś proszę bo już wszystkie wątki na nano-reefie wyczytałam :(
Awatar użytkownika
cherry_ukasz
Posty: 3820
Rejestracja: 02 paź 2009, 11:31
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Rzeszów
Akwarium: 70x45x40 - ReefTank
Płeć:
Wiek: 37

Post autor: cherry_ukasz »

Hmmm a przykręcenie zawiasów do stelaża? :D

Poprawiłem mały błąd - crusta
Ostatnio zmieniony 22 kwie 2012, 20:08 przez cherry_ukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
Morskie klimaty 126 litrów - Cherryreef v.2.0

Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Dział ogólny - akwarystyka morska”